Copernicus - Live! In Prague (2011)

Label: Moonjune Records
Bandsite: http://www.copernicusonline.net
Running Time: 70:25
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score: (out of 5 JoJo's)

Op 17 june 1989 gaf de avant-garde musicus/dichter Copernicus een concert in het Slavia Stadium in Praag. Bij Copernicus had ik tot nu het beeld dat hij doorgaans in het mondiale clubcircuit rondtourde maar grotere zalen kan hij blijkbaar ook aan.
Het heeft doorgaans tijd nodig voordat ik tot een review kan komen van een album van Copernicus. Het is niet de makkelijkste muziek en je moet er voor in de stemming zijn om de op muziek gezette poëzie van Copernicus aan te kunnen horen en op z'n waarde te kunnen schatten. Dat gold ook voor deze live-registratie, al voegt Copernicus daadwerkelijk aan het werk zien niet alleen wat toe maar het maakt het gebodene ook lichter verteerbaar. Ook hier wordt hij ondersteund door een prima band waarin zijn trouwe kompaan Larry Kirwan (keyboards, guitar, vocals) wederom een voorname rol speelt.
Ik heb een zwak voor de man, zoals ik al eerder schreef. Hij doet mij denken aan Nederlandse pendanten zoals Johnny the Selfkicker en Simon Vinkenoog. Deze twee konden bij mij een potje breken. Copernicus ook, met zijn voorliefde voor herhaling. Repeterende zinnen als "There are no Authorities", "Oh God" en "Son of a Bitch from the North!" schieten als mitrailleurvuur langs het hoofd. Door de tegendraadsheid van de muziek en van zijn voordracht komen referenties met Zappa & The Mothers of Invention bij mij boven.
De beeldkwaliteit van de DVD is goed te noemen hoewel de twee cameraposities, permanent naast elkaar in gescheiden beelden, concentratie van de kijker vereisen. Mooi zijn de beelden van Praag in 1989. Nog dik onder het stof van de Oost-Europese cultuur, de Lada's prominent in beeld, maar met verandering op komst. De tour van Copernicus langs Oost-Europese steden was een bescheiden uiting van het, toen nog voorzichtig, losgooien van het communistische juk. Volgens mij was een deel van het publiek daar dan ook niet zozeer vanwege Copernicus maar omdat het naar een concert van zo'n vermaledijde Amerikaan kunnen gaan, een voorgevoel van de lonkende vrijheid gaf. In dat licht bezien is deze registratie een historisch document.
De geluidskwaliteit is okay. Uitschieters zijn voor mij de in dit tijdbeeld logische opener 'The Authorities!' waar Copernicus de gevoelige snaar van het publiek raakt, het anti-kapitalistische, dat dan weer wel, 'In Terms of Money' en het bezwerende 'They Own Everything', ook al een aanklacht tegen machthebbers waar dan ook ter wereld.
'Live! In Prague' kreeg voor mij zijn definitieve waarde toen ik de slag maakte naar Oost-Europa in 1989: de muur nog net niet gevallen, dat was pas in november van dat jaar, maar met verandering op komst, je ziet het aan de gezichten van de mensen, al zou dat even goed een interpretatie door mij kunnen zijn. Was dit een concert geweest in Paradiso dan zou het optreden een andere waarde hebben gehad, dan was het een normaal concert geweest. Nu maakt de historische context het tot een tijdbeeld, het concert tot iets bijzonders: een kijkje in de toekomst, een toekomst die nu alweer lang tot het verleden behoort. De mensen zullen Copernicus in die tijd dankbaar zijn geweest: ze beschouwden hem als een 'partner in crime', als een bondgenoot tegen de machthebbers. Met terugwerkende kracht geef ook ik hem dat compliment. Harry 'JoJo' de Vries (04-2012)

Personnel:
Copernicus - lead vocals, lyrics
Larry Kirwan - keyboards, guitar, vocals
Mike Fazio - guitar
Thomas Hamlin - drums
Dave Conrad - bass

Discography:
Nothing Exists (1985. reissue 2010)
Victim of the Sky (1986)

Deeper (1987)
Null (1990)
No Borderline (1993)
Immediate Eternity (2001)
Immediate Eternity II (2005)
Disappearance (2009)
Cipher and Decipher (2011)

Live! In Prague (2011)