Wat een week ... CD

SHAW & COLLINS - Too Much Information (2019)

Verrast was ik  ...            
                                                                                     
... toen ik deze week het in een prachtige hoes gestoken album van Uriah Heep zanger Bernie Shaw en gitarist/toetsenist Dale Collins beluisterde. 'Verrast' omdat het album mij direct bij de eerste tonen van opener 'So Many Times' greep, ik dacht vanaf de aftrap "dit gaat iets goed worden". En dat klopte ook.
Het schijnt dat het project al een jaar of 20 sluimerde maar daar is niets van te merken. Wat we horen is frisse hard rock, vakkundig uitgevoerd waarbij de melodie altijd centraal staat. Niet alleen in genoemde opener maar ook tracks als 'Alone', 'Here We Go' en de titeltrack staan als een huis en nodigen uit tot meeblèren. Soms neemt het duo relatief gas terug zoals in 'Sad Song'. Ondersteund door de degelijke drummer Don Restall en wat andere gasten zijn het vooral Shaw met zijn geweldige strot en Collins met zijn uitmuntende gitaarspel die de show stelen, soms omfloerst met functionele toetspartijen.
Dat 'Too Much Information' hoge kwaliteit bevat werd nog eens bevestigd door het feit dat ik na afloop stante pede zin had om het album weer te beluisteren. En ik moet eerlijk zeggen, dat heb ik niet vaak meer bij nieuw werk. Shaw & Collins hebben een heerlijk album afgeleverd, een absolute aanrader! Harry de Vries (wat een week 31)