Wat een week ... CD

ALAN SIMON - Big Bang (2018)

Nu eens geen Keltische mystiek ...

 

... want de Franse componist, toetsenist en zanger Alan Simon kiest deze keer op zijn nieuwe album 'Big Bang' voor het ontstaan van het heelal. Hij wordt daarbij ondersteund door bekende namen zoals John Helliwell (Supertramp), Michael Sadler (Saga) en Alan Stivell en door het CZ Symphonic Orchestra.
Het in een schitterende produktie gestoken album loopt in 14 tracks onderdelen van ons heelal en zonnestelsel langs zoals 'Solarius', Starlight', 'Moon' en 'Space Time'. Ook de waarschijnlijke 'Chaos' tijdens en vlak na de 'Big Bang' wordt niet vergeten. Afhankelijk van de impact van die onderdelen beweegt de muziek zich van ambient, waarbij ik mij in de ruimte waan, tot klassieke symfonische rock, soms georkestreerd. Het is in die tracks waarin Helliwell laat horen dat hij in dit metier nog steeds een van de beste saxofonisten is en toont de stem van Sadler aan dat hij met Saga nog wel even door had gekund. Een ander verhaal is Stivell. Op zijn harp prima, zingen kan hij echter beter achterwege laten. Laat hij zich beperken tot het vertolken van folk, een invloed die op dit album slechts sporadisch aanwezig is.
Alan Simon heeft met 'Big Bang' wederom een goed album afgeleverd. Het schijnt zelfs voor ballet geschreven te zijn. Daar kan ik mij niet zoveel bij voorstellen. Ik hou het bij de muziek. Harry de Vries (wat een week 16)