Label: In and Out of Focus Records
Bandsite:
Running Time:

Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score:
(out of 5 JoJo's)

Doorgaans ben ik geen voorstander van tussendoortjes met 'outtakes', 'first takes', experimenten en alternatieve uitvoeringen. Het resulteert vaak in een rommelig geheel en niet zelden bekruipt mij het gevoel "je hebt ooit niet voor niets besloten het op de plank te laten liggen". Al deze bezwaren gelden niet voor het uitstekende 'The Family Album' van Focus, de band die ook internationaal nog steeds razend populair is. Een dubbelaar die nieuwsgierigheid opwekt naar het binnenkort te verschijnen 'Focus XI'. Dat zal ook de bedoeling zijn.
Het album introduceert de nieuwe bassist Udo Pannekeet die Bobby Jacobs na 15 jaar vervangt. Naast oudgedienden Van Leer en Van der Linden bestaat Focus uit de geweldige gitarist Menno Gootjes, die al eerder voor de band speelde en na een onderbreking inmiddels ook alweer een jaar of zes terug is. Wat ik zo goed vind aan het geluid van Gootjes is dat je hoort dat hij een brede achtergrond heeft. Hij speelde (death-)metal,
rockabilly, hard rock, jazz en heeft zelfs een achtergrond in de klassieke hoek (o.a. te horen op de prachtige door Bach geïnspireerde compositie van zijn hand 'Two-part Interventions'). Al deze invloeden vind je terug in zijn spel binnen de wat hij noemt "regressieve rock" van Focus. En rocken kan hij zoals in het door Van Leer geschreven 'Song for Eva' waarin Gootjes van begin tot eind, tijdens de sessies voor Focus X, virtuoos soleert.
Op de twintig in verschillende landen opgenomen tracks krijgt ieder zijn kansen met eigen composities. Van Leer met mooie, klassiek getinte stukken op dwarsfluit ('Nature is our Friend' en 'Let us Wander'), Van der Linden met zijn 'drum poetry' ('Riverdance' en 'Spiritual Swung'), Pannekeet met zijn (fretless)bas ('Song for Yaminah' en 'Anaya') en Gootjes dus in 'Two-part Interventions' en 'Hazel'. Alle andere tracks zijn van Swung (improviserende sound checks voordat Van Leer verschijnt) of Focus-tracks. Vooral de spannende jamsessies uit Sao Paolo 'Mosh Blues' en 'The Fifth Man' bevallen mij zeer. Ook 'Five Fourth' behoort daartoe waarbij Van Leer de uitgeschreven partijen aan zijn kompanen gaf die het bij eerste lezing moesten spelen. De eerste take was zo goed dat het, terecht, op 'The Family Album' is opgenomen.

Zoals ik al schreef  is het album ook een opmaat naar 'Focus XI'. Des te interessanter en opvallender is de compositie 'Clair-Obscur' die een inkijkje geeft in de sessies voor dat nieuwe album. Een ingetogen maar sterke compositie met een heerlijk tegen elkaar inspelende gitaar en bas die ondersteunend worden door de piano van Van Leer, alles in een jazzy maar toch typische Focussfeer. Dat belooft veel.
'The Family Album' is compositorisch en spel- en produktietechnisch van hoge kwaliteit, is zorgvuldig samengesteld en uitstekend verzorgd met o.a. wederom een hoes van Roger Dean. Reikhalzend kijk ik dan ook uit naar 'Focus XI'. De nieuwsgierigheid is namelijk meer dan gewekt, dat doel heeft 'The Family Album' ook gerealiseerd. Harry de Vries (11-2017)

Personnel:
Thijs van Leer - lead vocals, flute, Hammond Organ, piano, vocoder

Pierre van der Linden - drums, percussion