Lake & Downes - Ride the Tiger (2015) 

Label: Manticore
Bandsite: www.greglake.com/www.geoffdownes.com
Running Time:
32:06

Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score: 
(out of 5 JoJo's)


Greg Lake (King Crimson, ELP) zegt in het begeleidende promovel dat hij over het algemeen het uitbrengen van allerlei overbodige re-releases behoorlijk vermoeiend vindt. Maar dat hij bij beluistering van deze opnames, die hij samen met Geoff Downes (The Buggles, Asia, Yes) in 1989 en 1990 maakte en waarvan hij dacht dat ze van de radar waren verdwenen, "immediately identified their value". Ik ben het met hem eens dat het in dit geval wel waardevol is. Omdat de zes tracks op 'Ride the Tiger' naar mijn mening een onderzoek waren op de weg naar het formeren van een nieuwe band. Een onderzoek naar levensvatbaarheid. En Michael Giles (King Crimson) zou er ook deel van uit gaan maken want hij speelt drums op dit album van een half uur. Voor de geschiedschrijving van de progressieve rock een klein maar bruikbaar puzzelstukje.
Die nieuwe band is dan niet gelukt maar dat wil niet zeggen dat de muziek kwalitatief niet goed genoeg was. Opener 'Money Talks' knalt stevig de speakers uit met een kwaad zingende Lake en de imposante toetsen van Downes. Overigens moet ik zeggen dat Lake, door de produktie en doordat zijn stem aan het veranderen was, zoals wij hedentendage ook nog kunnen horen, amper te herkennen valt. Ik moest goed luisteren. 'Street War' is een vergelijkbaar nummer qua muzikale en verbale agressie en mag er zijn. Het stond later op ELP's 'In the Hot Seat' (1994). In deze twee tracks horen we een mengeling van ELP en Asia. De wat rustiger tracks zoals 'Love Under Fire' (later door Asia uitgebracht) kunnen gerangschikt worden onder AOR. Dat is niet erg maar ik vind ze te braaf, te glad. De alternatieve mix van dit nummer is dan ook wel overbodig.
Ik vind het tevens leuk om te zien dat het illustere door ELP opgerichte label Manticore nog bestaat. Dat wist ik niet. En dat plezier heb ik ook beleefd met dit uit de stoffige, bijna vergeten hoeken van de archieven opgediepte album. Harry de Vries (12-2015)


Personnel:
Greg Lake - vocals, guitars, basses
Geoff Downes - keyboards, programming
Michael Giles - drums, percussion


Discography:
Ride the Tiger (2015)