Wat een week ... CD

YUKA & CHRONOSHIP - The 3rd Planetary Chronicles ('15)

Wat je ver haalt is lekker ...

... dit keer vanuit Japan. Yuka & Chronoship: de band van toetseniste Yuka Funakoshi. Toen "The 3rd Planetary Chronicles' op de mat plofte viel mij de bijzondere, onverwachte, anders-dan-anders hoes al op. Dat suggereerde al veel goeds. 
Dat bleek ook zo te zijn. Ik viel bij eerste beluistering al van mijn stoel. Wat is dit goed en wat kan Yuka spelen zeg. Grotendeels instrumentale tracks te typeren als progrock met veel symfonische invloed - luister naar het imponerende 'Stone Age'- waarbij vooral de jaren '70 model hebben gestaan. Zo is er invloed van Yes, in de weinige zang Kate Bush en in de toetspartijen Genesis maar ook landgenoot Sakomoto, hoe kan het ook anders. Toch is er geen sprake van imitatie. De niet zozeer manifeste maar toch zeker latente invloed van de cultuur van De Rijzende Zon is merkbaar. En dat maakt het verschil.
Het conceptalbum handelt over de wetenschappelijke en technologische revoluties in de historie van de mens. Door dit viertal op hoog muzikaal-technisch niveau uitgevoerd en met sterke melodische lijnen. Juichend zat ik op mijn stoel. Eindelijk weer eens symfo, prog zoals u wilt, van de hoogste plank. Harry de Vries (wat een week 44)