The Flaming Lips - The Terror (2013)

Label: Bella Union
Bandsite: http://www.flaminglips.com
Running Time: 55:09
Reviewer: Henk Vermeulen
Score: 
(out of 5 JoJo's)


'The Terror' is een bijzonder album. “Logisch”, hoor ik u denken, “bijzondere bands maken bijzondere albums”. Dat The Flaming Lips bijzonder zijn staat als een paal boven water. Vanaf het debuut 'Hear It Is' (1986) tot en met '... and Heady Fwends '(2012) is het geluid van deze eigenzinnige band zowel gekenmerkt door grote stijlvariëteit als door herkenbaarheid. Dat laatste ondermeer door het originele gebruik van feedback en 'noise' die in combinatie met de ijle stem van zanger Wayne Coyne voortdurend idiosyncratisch imponeren. Voeg daarbij de vaak bizarre titels (met 'Psychiatric Explorations of the Fetus with Needles' als mijn persoonlijke favoriet) en de hieraan verwante humor en de herkenbaarheid is verklaard.
Het opvallendste van 'The Terror' is dat de humor totaal ontbreekt. Integendeel, het is een donker, mysterieus en vooral onheilspellend product geworden. Bovendien staan er geen echte songs op maar is er sprake van één lange 55 minuten durende 'soundscape' die uit negen stukken met een eigen titel bestaat. Een groter contrast met voorganger '... and Heady Fwends' is niet denkbaar.Toch wordt tijdens het beluisteren van deze nieuweling duidelijk dat we hier met The Flaming Lips van doen hebben. Het is voor de Lips-kenner onmogelijk om niet te worden herinnerd aan 'Yoshimi Battles the Pink Robots' (2002) en aan meesterwerk 'Embryonic' (2009) vanwege de verwante psychedelische geluidscollages geflankeerd door de dromerige stem van Coyne. Op deze plaat zijn de geluidscollages echter niet ingebed in gestructureerde songs waardoor het geheel als 'ambient' overkomt. Door de serieuze ondertoon en het ontbreken van die structuren zal de liefhebber moeten wennen. Het geduld betaalt zich echter dubbel en dwars terug.
Hoe beter men vertrouwd raakt met de geluidscollages hoe duidelijker het wordt dat dit briljante uitingsvormen zijn van existentiële thema’s die inherent zijn aan de mens. De geluiden zorgen ervoor dat de abstracte tekstinhoud over eenzaamheid, angst, wanhoop en sterfelijkheid tot op het bot voelbaar wordt. Opener 'Look … the Sun Rising' laat aanvankelijk door de woeste monotone drumpartij op de achtergrond en de door merg en been gaande 'noise' en feedback nog niet horen waar het naar toe gaat. Geleidelijk, als deze woeste brij langzaam wegsterft en plaats maakt voor een geluid dat refereert aan de echostem van Robert Wyatt in Soft Machine, wordt de toon gezet: een akoestische reis door het palet aan emoties dat het menselijk bestaan soms als beangstigend en zelfs ondraaglijk kan doen beleven. Hoe droefgeestig en onheilspellend de geluidsmelodieën ook zijn, zij blijken tegelijkertijd in staat om kippenvel opwekkende schoonheid te laten ervaren.
Voor de te betreuren Lips-liefhebbers bij wie dit schoonheidsvirus niet landt, lijken Coyne c.s. een troostmiddel te hebben bijgeleverd in de vorm van een mini-CD waarop 'The Sun Blows Up Today' teruggrijpt naar de typisch absurdistische bandtraditie. De Beatle cover  'All you need is Love' lijkt bovendien bedoeld als troost voor hen die zich wel hebben laten meevoeren in het scala van existentiële ellende waar op 'The Terror' bij stil wordt gestaan. Henk Vermeulen (0-5-2013)


Personnel:
Wayne Coyne
Steven Drozd

Michael Ivens
Kliph Scurlock
Derek Brown


Discography:
Hear It Is (1986)
Oh My Gawd!!! (1987)
Telepathic Surgery (1989)
In A Priest Driven Ambulance (With Silver Sunshine Stares) (1990)
Hit To Death In The Future Head (1992)
Transmissions From The Satellite Heart (1993)
Clouds Taste Metallic (1995)
Zaireeka (1997)
The Soft Bulletin (1999)
Finally The Punk Rockers Are Taking Acid 1983-88 (2002)
Yoshimi Battles the Pink Robots (2002)
At War with the Mystics (2006)
Embryonic (2009)
The Dark Side of the Moon (2009)
The Flaming Lips and Heady Fwends ( 2012)
The Terror (2013)