Wat een week ... CD

SAGA - 20/20 (2012
)


Michael Sadler is terug ...

... op het oude nest. Als je als team sinds 1978 samenwerkt kan ik mij voorstellen dat je er een keer genoeg van hebt en vervolgens na een jaar of drie het gevoel krijgt dat je het mist. Een emotioneel dilemma dat Sadler heeft opgelost door gewoon weer mee te doen met Saga. Alsof er niets is veranderd. Hoewel ...

Sinds eind jaren 70 produceren de Canadezen een gestage stroom albums. Soms briljant, vaak uitstekend en met enige regelmaat aan de povere kant. Na de gloriejaren met ijkpunten in de catalogus als 'Images at Twilight' (1980), 'Silent Knight' (1980), 'Worlds Apart' (1981) en 'Heads or Tales' (1983) verslapte mijn aandacht voor de band enigszins. Ik volgde ze, kocht een deel van het werk maar het grote genieten was voorbij.
Heeft de band met '20/20' dit gevoel weer teruggebracht? Niet het grote genieten van weleer maar er valt meer dan voldoende plezier te beleven want Saga klinkt eigentijds, zowel qua produktie als uitvoering, zonder het karakteristieke geluid met sterke melodielijnen en imponerende en strakke riffs te verloochenen. En de terugkeer van de unieke stem van Sadler maakt het plaatje af. 'Anywhere You Wanna Go' en 'Another Day Out of Sight' laten dat ondermeer prima horen. En de ballad beheerst men ook nog zoals 'Ellery' op gevoelige wijze aantoont.
Met '20/20' heeft Saga mijn aandacht weer weten te vangen. De band kan weer een tijdje vooruit als men deze lijn blijft volgen. Op naar het 40 jarig bestaan zou ik zeggen! Saaie hoes trouwens. Harry de Vries

(wat een week 41)