Wat een week ... CD

PORCUPINE TREE - Coma Divine (1997/2002)

In afwachting van het nieuwe album ...

... 'The Incident' dat as. maandag verschijnt, ben ik deze week terugge- gaan naar het album waarmee ik de band twaalf jaar geleden leerde kennen: 'Coma Divine/Recorded Live in Rome'. Een indrukwekkend live-album waarbij ik toen dacht "huh, wat gebeurt hier? waarom ken ik die gasten niet?" Vele albums later ken ik ze door en door en volg de band kritisch omdat ik vind dat topkwaliteit impliceert dat je onder het ver- grootglas ligt. Zo vond ik 'Deadwing' nogal een tegenvaller maar dan zit je bij Porcupine Tree overigens nog steeds ruim aan de goede kant van de streep.
'Coma Divine' heeft een sublieme livesfeer, een prima geluid (al vind ik het geluid van de remaster uit 2002 gek genoeg minder dan de master uit 1997) en laat een band horen die nog dichter tegen Floyd aan zat dan he- dentendage. Subliem in 'Signify', 'Waiting', 'Dislocated Day', 'Radioactive Toy, 'Moonloop' en 'The Sky Moves Sideways', excellent in de overige acht tracks.
'The Incident' houdt nu de gemoederen bezig en zal Wilson en zijn maten een aantal levensfasen later laten horen. Voor hen die de band nu pas leren kennen biedt 'Coma Divine' een uitstekend overzicht van waar Porcu- pine Tree zijn oorsprong vond. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 34)