Wat een week ... CD

JOHN MARTYN - Grace & Danger (1980)

'Big Muff' is niet meer ...

... twee dagen geleden overleden, onbekend waaraan maar ik schat in aan 'Weltschmerz' na een leven vol alcohol, drugs, een geamputeerd been, verloren relaties en andere ellende. Terwijl John Martyn tegelijkertijd een prachtige catalogus met folk- en bluesgerichte albums heeft nagelaten, misschien wel daardoor. Een catalogus waarin 'Inside Out' (1973), 'Solid Air' (1973), 'Sunday's Child' (1975) en 'Live at Leeds' (1975) mijn favorieten zijn. En natuurlijk 'Grace & Danger'.


Als ik naar de bijgaande foto's kijk was er wel wat veranderd in de loop der jaren maar wat bleef, tot twee dagen terug, was de ongekende kracht van zijn muziek, zijn ongeëvenaarde en uit duizenden herkenbare stem, zijn eigengereidheid en zijn imponerende optredens waarvan ik er ooit in Rot- terdam een mocht bijwonen ten tijde van de release van dit briljante al- bum 'Grace & Danger', waarop o.a. zijn vriend Phil Collins (drums, back- ing vocals) en John Giblin (bas), ook al Brand X, meespelen

'Grace & Danger', een titel die als metafoor kan dienen voor 's mans muziek enerzijds en enerverend leven anderzijds. Met het prachtige en vooral tekstueel rake 'Some People are Crazy' - ik ken er wel een paar - de niet te vermijden titeltrack, het vuile en zompige 'Johnny Too Bad' en de ingetogen en breekbare tracks 'Sweet Little Mystery' en natuurlijk 'Hurt in Your Heart'.
John Martyn overleden, wederom een groot verlies. Ik heb hem gister- avond en zal hem vandaag eren met het luisteren naar zijn aparte muziek. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 05)