SHORTTRACK
Een 'quick scan' van releases


  
 

 

 

 


The Gong Farmers
Guano Junction (2022)

Label Spacewards Records
Score 4
(out of 5 JoJo's)


                                                                       


Toen ik de naam
van het label zag en van de band dacht ik te maken hebben met een nieuwe bewoner van Planet Gong maar dat is toch niet zo. The Gong Farmers is een duo bestaande uit de hier al eerder besproken Andrew Keeling en Mark Graham. De eerste associatie die ik bij deze prachtige wat mystieke muziek met veel invloeden (uit de prog, folk, en klassieke hoek) had was met The Penguin Cafe Orchestra. Een van mijn favoriete bands die zich decennia lang bewogen in een enigszins underground, niet voor het grote publiek bestemd segment. Dat zal bij The Gong Farmers ook zo blijven schat ik in. Laat je meevoeren op de stroom aan indrukwekkende akkoorden en sferische zang op 'Guana Junction' en geniet!


World of Dust -
Gaman (2022)

Label Tiny Room Records
Score
3 (out of 5 JoJo's)

 

 

 

Voorman van World of Dust is Stefan Breuer die op 'Gaman', met ondersteuning van een aantal anderen, qua instrumentatie een mooi, sfeervol werkstuk heeft afgeleverd. De teksten zijn soms donkerder en weerspiegelen zijn gevoelens bij de huidige tijd met veel sociale, economische en virale - u weet vast wat ik bedoel - onzekerheden. Die instrumentale en tekstuele combinatie zorgt ervoor dat in deze folkmuziek met een progressieve toets de melancholie ook nooit ver weg is.
Wat punten aftrek voor de zang. Breuer is zeker geen slechte zanger maar zijn stem bezit voor beluistering in 11 tracks te weinig dynamiek en diepgang waardoor mijn concentratie af en toe wegloopt. Dat kan ook liggen aan de produktie die de stem nogal droog neerzet.
World of Dust heeft een album afgeleverd dat aanzet tot nadenken maar ook tot wegdromen. Per saldo natuurlijk een ideale combinatie.

Short Track by Harry 'JoJo' de Vries (08-2022)