Wat een week ... CD

TIM BOWNESS - Flowers at the Scene (2019)

Een gevoel ...

 
... dat ik zeker vroeger vaak had: een nieuw album waarvan je in eerste instantie denkt "ik weet het niet" maar dat zich gaandeweg ontwikkelt tot een uitstekend werkstuk. Die emotie overkwam mij bij het nieuwe album 'Flowers at the Scene', van Tim Bowness, inmiddels zijn vijfde soloalbum. Een groeibriljantje dus.
Na enige tijd werkt Bowness hier weer samen met zijn No-Man kameraad Steven Wilson die het album mede produceerde. 'Flowers at the Scene' is een sferisch album waarop Bowness je in een deel van de tracks weet mee te nemen naar een andere wereld maar je met dreigende, steviger songs als 'I Go Deeper' en 'It's The World' (met duidelijk herkenbare backing vocals van Peter Hammill) weer met beide benen in de aardse modder zet. Mooi vind ik het trompetspel van Ian Dixon, waardoor ik met enige regelmaat associaties krijg met Talk Talk ten tijde van 'Spirit of Eden' en 'A Laughing Stock'.
Geholpen door o.a. Colin Edwin (bass, o.a. Porcipine Tree), Dylan Howe (drums) en Kevin Godley (vocals, 10CC) heeft Tim Bowness een sterk album afgeleverd dat de laserstralen de komende tijd nog veelvuldig zal sieren. Harry de Vries (wat een week 08)