ReSolve - Wayward Sanctuary (2015) 

Label: Layered Reality Production
Bandsite:  www.resolveband.nl
Running Time:
45:31

Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score: 
(out of 5 JoJo's)


In een interview bij Teamrock stelt Steven Wilson (o.a. Porcupine Tree, Blackfield, No-Man) dat het bedroevend is gesteld met de originaliteit van bands in het progmetal genre: “I feel that progressive metal is, right now, one of the most overused musical vocabularies there is. There are too many progressive metal bands. There doesn’t seem to be a week that goes by without another 10 groups coming along.” En even verder: "I think the problem is that there comes a point where it’s difficult to make a sound using such a limited musical vocabulary which has any degree of freshness or originality to it".
Ik ervaar dat ook al enige tijd en Wilson's standpunt geldt wat mij betreft ook voor de Nederlandse band ReSolve. Wat voegt hun debuutalbum 'Wayward Sanctuary' toe aan de (ontwikkeling van de) progmetal? Dat segment zit al overvol en bands als Iced Earth, Symphony X, Epica, Sky Architect, en zo kan ik er nog tientallen opnoemen, bewegen zich binnen datzelfde idioom. Herhaling ligt dan op de loer en op dit met zeven tracks getooide album bekruipt mij
met enige regelmaat het gevoel "dit heb ik al eerder gehoord". Het motto bij dit album "My life is my own again, I'm master of my destiny" is ook al een cliché.
Als ik dan over het gebrek aan originaliteit en creativiteit heen stap wat blijft er dan over? Een acceptabel werkstuk waarop de vier instrumentalisten goed musiceren, de elf minuten van 'December' de uitschieter vormen en de drums wat blikkerig klinken.
En, eerlijk is eerlijk, de band laat niet alleen progmetal horen. Er wordt af en toe een uitstapje gemaakt naar prog en symfo zoals in 'Still Breathing'.  
Sinds 2014 heeft ReSolve een nieuw lid, zangeres Radina Dimcheva. De vocalen in de progmetal hoeven niet gepolijst te zijn, dat past doorgaans niet bij de sfeer en het imago van dit soort bands. Desalniettemin vind ik de zang de zwakke schakel. Het zou met de productie en mix te maken kunnen hebben. Maar Dimcheva heeft een nogal vermoeiend timbre en zingt her en der theatraal 'over the top'. Wellicht dat dat live minder storend is maar gaandeweg maakte zich enige irritatie van mij meester. 
Resumerend. ReSolve heeft met 'Wayward Sanctuary' een aardig album gemaakt dat niet onderscheidend is en dat, zo is mijn voorspelling, snel in de vergetelheid zal geraken. Mocht men de originaliteitsknop in de nabije toekomst toch weten te vinden dan zou het, met de muziektechnische basis die zeker aanwezig is, wellicht nog wat kunnen worden. De tijd zal het antwoord geven. Harry de Vries (01-2016)

Personnel: 
Radina Dimcheva - vocals
Lennert Kemper - guitars, vocals
Fabian Blomsma - synths
Justus Ebel - bass
Gregory van der Hoeven - drums

Discography: 
Wayward Sanctuary (2015)