Wat een week ... CD

DISTRICT 97 - One More Red Night (2014)

Wat voegt het …

... live in Chicago opgenomen 'One More Red Night' van District 97 toe aan de stortvloed aan live- en studioopnames die King Crimson zelf van o.a. de periode 'Starless and Bible Black' en 'Red' op de markt heeft gebracht? Dat is de vraag.
Al eerder gaf ik aan dat ik niet van covers houd. Het origineel van bijv. 'Lament', 'Book of Saturday' of 'The Nightwatch' is namelijk beter. Wat het hier verzacht is de prominente aanwezigheid van John Wetton die District 97 op alle negen tracks aanvult met zijn karakteristieke, maar zwakker geworden, stemgeluid. Ook is het aardig om Wetton als duo met een zangeres, Leslie Hunt, de tracks te horen uitvoeren. Dat pakt vaak goed maar soms ook slecht uit, zoals in 'Fallen Angel', niet in de laatste plaats door Wetton zelf die het vocaal lastig trekt. En deze jonge band is technisch geweldig en voert alles retestrak uit. Drummer en oprichter Jonathan Schang valt vooral op.
De relatieve waarde van deze CD ligt hem dan ook in het in het voetlicht plaatsen van deze voor mij onbekende band District 97 - ik zal hun debuutalbum eens onderzoeken - en in de uitvoering met een zangeres. Verder heb ik al zoveel releases van deze KC-periode in de kast staan dat overdaad begint te schaden. Harry de Vries (wat een week 45)