Wat een week ... CD

GENTLE GIANT - The Power and The Glory (1974/2014)

Sleutelplaat in  ...

... de progressieve rock en zeker in de catalogus van Gentle Giant. Opnieuw uitgebracht met remixes door Steven Wilson, in diverse uitvoeringen. Bij mij ligt voor de enkele CD. Het schijnt dat er meer albums van deze giganten door Wilson onder handen zullen worden genomen. Ik kijk er nu al naar uit.

Nu vond ik het geluid van 'The Power and The Glory' altijd al prima maar de remix is helderder, voller en er zijn allerlei geluiden te horen die voorheen onhoorbaar waren. Of zijn ze nu toegevoegd? Het boekje is daar cryptisch over. Als het laatste het geval is ben ik het daarmee oneens. Je moet het origineel qua compositie en uitvoering in tact houden. Maar laten we het positief bekijken.
Geweldig album natuurlijk en nog steeds met o.a. het dissonant gezongen 'Proclamation', het vernuftige 'So Sincere' en het prachtige en vooral emotievolle 'Aspirations' dat overigens in de vorm van een instrumentale 'out-take' als bonustrack is toegevoegd. En wat konden die gasten spelen.
Derek Shulman geeft als commentaar "it's seems likes its fairly timeless listening to it now. For a long period of time it was history, and the book was closed for me. Now I can revisit it and say "you know what? It was pretty good". En zo is het. Harry de Vries (wat een week 30)