Wat een week ... CD

GENESIS - Seconds Out (1977
)


Het herschikken van de ...


... platen- en CD-kasten heeft het voordeel dat er albums door de handen gaan die lang niet zijn beluisterd. Zo draaide ik woendagavond 'Cricklewood Green' van Ten Years After en bleek de andere ochtend dat ik dat deed op het moment dat Alvin Lee overleed. Toeval bestaat niet. Op die manier kwam ook 'Second Out' weer eens voorbij.
Dit live-album van Genesis heeft voor mij een speciale betekenis omdat het doet denken aan de Genesisconcerten die ik met vrienden bezocht. Concerten nog met Gabriel maar ook in de jaren nadat hij net was vertrokken en Steve Hackett nog deel uitmaakte van de line-up. 'Seconds Out' bevat een registratie van zo'n concert in Parijs waarbij Hackett zijn weldadige strepen gelukkig nog trok.
De stem van Collins ligt wat diep in de mix, ook nog op de remaster, maar dat mag de symfopret niet drukken. Prachtige uitvoeringen van o.a. 'The Carpet Crawl', 'Firth of Fifth', en 'I Know What I Like' komen voorbij. Maar de hoogtepunten zijn natuurlijk 'Supper's Ready' en 'The Cinema Show' waarbij het synergetisch drummen van Collins en Thompson en Collins en Bruford geweldig is en het concert waar ik zelf bij was in de Ahoy doet herbeleven. Moet ik vaker doen die muziekkasten herschikken. Harry de Vries (wat een week 10)