Wat een week ... CD's

SOLUTION  - Solution & Divergence (1971/72/2012)

Wat een schok ...

... toen ik vanochtend met de review van de remasters van de eerste twee Solution-albums wilde beginnen en las dat Willem Ennes, de toetsenist van de band, is overleden. Ik zit hier nog een beetje bij te komen. Weer een ikoon weg die deel uitmaakte van mijn jeugd.
Inhoudelijke bespreking van deze albums van Solution wordt overbodig verondersteld. Iedere rechtgeaarde prog- en symfoliefhebber heeft deze uitstekende werken immers in de kast staan. Reden om er nu aandacht aan te besteden zijn de prima remasters, uitgegeven door Esoteric Recordings, het platenlabel dat veel dank is verschuldigd voor de vele, prachtige reissues van de laatste jaren.
De in 1971 en 1972 uitgebrachte albums bevatten weliswaar door Soft Machine en de Canterbury scene beinvloedde jazz-rock maar al wel met een eigen smoel. Een eigen geluid dat later werd uitgebouwd en wat mij betreft zijn hoogtepunt haalde met 'Cordon Bleu' en 'Fully Interlocking'. Ik vond het geluid van de masters al goed maar Esoteric heeft er nog meer uitgehaald: alle instrumenten staan prominenter in het geluidsspectrum, het geluid is voller, ronder en ook wat harder en ik meen zelfs dingen te horen, vooral via de keyboards van Ennes, die ik niet eerder waarnam. Kortom, een uitstekende worp remasters.
Ik las dat er binnenkort ook nog een geremasterd overzicht van de band komt, uitgegeven door een Nederlands label. Die dubbelslag ontgaat mij enigszins, al zal daar een live-concert aan worden toegevoegd. Hoe dan ook, Willem Ennes maakt dat helaas niet meer mee en ik blijf verslagen achter, terwijl ik mij zo vrolijk maakte met deze mooie heruitgaven. Harry de Vries (wat een week 33)