Ulver - Childhood's End (2012)

Label: KScope
Bandsite: http://jester-records.com/ulver/

Running Time: 53:51
Reviewer: Henk Vermeulen
Score:

(out of 5 JoJo´s)


De Noorse Band Ulver staat bekend om de voortdurende ontwikkeling in hun muziek. Begonnen in 1993 als zo’n typisch Scandinavische band die de (black)metalscene van een nieuwe dimensie voorzag door op originele wijze folk- en symfonische invloeden toe te voegen, manifesteerden zich later steeds meer elementen uit andere muziekstijlen. Anno 2012 past hun muziek dan ook niet meer in een hokje, hoewel sommigen beweren dat ambient hun voornaamste handelsmerk is.
Op 'Childhood’s End' staan louter covers van (relatief onbekende) songs die door progressieve bands in de bloeiperiode van de psychedelica, de tweede helft van de sixties, ten gehore waren gebracht. Bands als The 13th Floor Elevators, Jefferson Airplane, The Electric Prunes en The Byrds, maar ook mij minder bekende attracties als We the People, The Music Emporium, Les Fleur De Lys.
Is het coveren van songs geen tegenstelling met de hiervoor zo bewonderde originaliteit en ontwikkelingsdrang van Ulver? Mijn antwoord is een overtuigend “neen!” Het ontbreken van compositorische originaliteit wordt namelijk ruimschoots gecompenseerd door een ander soort originaliteit namelijk de wijze waarop de songs worden heruitgevoerd. Coveren is een kunst op zich! Er is in de eerste plaats natuurlijk nooit sprake van pure imitatie. Een goede cover wordt gekenmerkt door twee elementen: herkenbaarheid van de identiteit van de vertolker en voelbaar respect voor het oorspronkelijke idee van de componist. De karak- teristieke stem van zanger Kristoffer Rygg en de donkere muzikale omlijsting zorgen er in alle songs voor dat aan het eerste criterium volledig wordt voldaan: hier is overduidelijk Ulver aan het werk!
Het tweede criterium, respect voor het originele idee, is wat lastiger te beoordelen omdat ik niet alle oorspronkelijke composities kende. Het leuke van covers is dat je het oorspronkelijke werk weer gaat beluisteren. Wat dan opvalt is dat de eigenheid van Ulver in elke song telkens op geheel verschillende wijze het respect voor het origineel laat voelen. De ene keer is dat door de nadruk te leggen op de melodie (Jefferson Airplane’s 'Today'), in een andere song wordt specifiek het instrumentale aspect van de oorspronkelijke band op Ulveriaanse wijze geëerd (het gitaarspel van Stacey Sutherland op 'Streetsong' van The 13th Floor Elevators).
De wijze waarop de band in staat is om via het unieke eigen geluid de eveneens unieke Pretty Things-sound uit 1968 te laten herbeleven, levert een wel heel bijzondere ervaring op.
Naast de bekende composities bevallen de (mij) onbekende songs ook meer dan behoorlijk. 'Can You travel in the Dark Alone?' van Gandalf (1969) bevat zelfs kippenvel-potentie. De psychedelische klanken associëren onvermijdelijk met 'A Saucerful of Secrets' van Pink Floyd. Bovendien leidt het bij mij tot het voornemen om het werk van Gandalf uit die periode te gaan herontdekken. Dat geldt overigens voor het leeuwendeel van de gecoverde artiesten en bands. Alleen al om die reden is deze ode aan de psychedelica van de sixties een zeer geslaagde onderneming! Henk Vermeulen (07-2012)


Personnel:
Daniel O'Sullivan - guitars, bass, heyboards
Kristoffer Rygg (aka Garm) - vocals, programming
Jorn H. Svaeren - miscellaneous
Tore Ylwizaker - keyboards


Discography:
Bergtatt – Et eeventyr i 5 capitler (1995)
Kveldssanger (1996)
Nattens madrigal – Aatte hymne til ulven i manden (1997)
Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell (1998)
Perdition City (2000)
Blood Inside (2005)
Shadows of the Sun (2007)
Wars of the Roses (2011)
The Norwegian National Opera (DVD, 2011)
Childhood’s End (2012)