Wat een week ... CD

AGENTS OF MERCY - The Black Forest (2011)

Ik herinner mij weer ...

... waarom ik zo Flower-Kings- en vooral Roine-Stolt-moe was: een overload aan (dubbel)albums, koekoek ene dreun c.q. gelijkvormigheid in composities en zelfs in solo's en dan die zeurderige, bijna declamerende stem die ternauwernood als een zangstem kan worden gekenmerkt. Ik moest dan ook even slikken toen het conceptalbum 'The Black Forest' van Stolt's alter-band op de deurmat plofte. Het was net zo lekker stil aan het Stolt-front.
Gelukkig verdunt Stolt in Agents of Mercy. Niet als componist want zes van de acht tracks zijn van zijn hand, maar zeker als zanger want de lead vocals worden uitstekend verzorgd door Nad Sylvan, zijn gitaarsolo's zijn goed gedoseerd en Stolt componeert hier beduidend puntiger dan bij The Flower Kings. Bovenal klinkt Agents of Mercy meer als een rockband met toetsen dan als een progrockband.
Het titelnummer is een mooi opgebouwde track die staat als een huis en mooie baslijnen van Jonas Reingold en toetspartijen van Lalle Larsson laat horen. 'Elegy' is prachtig en ik moet toegeven Stolt's gitaarsolo in afsluiter en persoonlijke favoriet 'Kingdom of Heaven' is buitencategorie en raakt de gevoelige snaar.
Agents of Mercy heeft in mijn ogen met 'The Black Forest' een weinig opzienbarend maar compositorisch en technisch goed in elkaar stekend rockalbum afgeleverd waarbij de op het oor gedoseerde Stolt-invloed mij zeer bevalt. Dat is bij zijn andere band wel anders. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 45)