Wat een week ... CD

MARYSON - All Albums


Verdrietig nieuws ...

... Wim Stolk is vorige maand gestorven. Ik heb Wim mogen ontmoeten en iedere keer was er het gevoel oog in oog te staan met een zeer bijzonder mens. Hij heeft mij ooit een stimulerende e-mail gestuurd na het beluisteren van mijn album ‘The Path’. Een prof op meerdere fronten, die zich belangstellend richt naar een goedwillende amateur.
Een bijzonder en aimabel mens. Zo presenteerde Stolk zich ook in de bibliotheek van Maasland, waar hij vorig jaar een lezing hield over zijn schrijverschap. Voor wie het niet weet: Stolk schreef fantasy-literatuur en maakt muziek onder het pseudoniem W.J. Maryson. Hij debuteerde als auteur in 1995 met Deel 1 van de ‘Meester Magiër’-cyclus en groeide uit tot Neerlands meest succesvolle fantasy-auteur. Ik maakte die avond in Maasland de aanwezige bewonderaars erop attent dat Stolk óók muziek maakte en zelfs twee geprezen albums in het symfonische genre op zijn naam had staan. Verbazing alom.
Literatuur en muziek
gescheiden werelden? Voor Stolk zelf toch zeker niet. Zo herinner ik me die zaterdag in Rotterdam, waar in boekhandel Donner een Tolkien-dag werd gehouden met een discussieforum en als prominente gasten Terry Pratchett én W.J. Maryson. Indrukwekkend hoe Stolk, na een leerzaam en zinvol betoog over escapisme en fantasy, in de pauze het podium betrad om met zijn band zijn verhalen muzikale vorm te geven. De lat op dit vlak heeft immer hoog (te hoog?) gelegen: Stolk wilde voor ieder boek uit de ‘Meester Magiër’-serie een bijpassend album creëren. De teller is op twee (van zes) blijven staan (zie ook Week-CD 2007-2).
Nadat de
oorspronkelijke band uiteen gevallen was heb ik, in zijn woonplaats Kats, de presentatie bijgewoond van een vernieuwde Maryson. Eerlijk gezegd maakte het geheel weinig indruk en deze bezetting bleek, ondanks studioplannen, dan ook geen lang leven beschoren te zijn. Ik bedacht me zelfs op die avond “moet je op onze leeftijd nog wel met dit soort muziek op een podium willen gaan staan?”
Onverzettelijk
is Stolk doorgegaan en er ontstond een samenwerkings- verband met de Britse musicus Tim Alexander. Het muzikale resultaat ervan zullen we helaas niet meer kunnen beluisteren. We kunnen één van zijn boeken ter hand nemen en één van zijn albums opzetten, bijvoorbeeld het laatste met de veelzeggende ondertitel ‘The Quest Goes On’. Peter Swart (wat een week 19)