Wat een week ... CD's

PFM - Photos of Ghosts/The World ... (1973/74)

Ben ik er weer ingetrapt ...

... in het aanschaffen van de platenlabel-melkkoe die 'remasters' heet. Dit keer opgeschoonde versies van twee albums van de beste Italiaanse progband ooit, Premiata Forneria Marconi, te weten hun 'landmark' werkstuk 'Photos of Ghosts' uit 1973 en de opvolger 'The World Became the World' uit 1974. Beide uitgegeven door Esoteric Recordings en ooit verschenen op EL&P's Manticore label. Ook dit keer weer met uitgebreide boekjes en achtergrondinfo.
'Photos of Ghosts' is er qua geluid op vooruit gegaan en staat nog steeds fier overeind als een zeer sterk symfonisch werkstuk dat niet eens gedateerd klinkt. Met de uitmuntende titeltrack en het indrukwekkende 'Ri- ver of Life' nog steeds als uitschieters.

Wat verder opvalt is wat een matig werkstuk 'The World Became the World' is in vergelijking met zijn voorganger. Dat vond ik toen al - zowel compositorisch als qua produktie - en dat is er niet beter op geworden. Zelfs na opschoning nog steeds maar zo zo qua geluid. Het album is wisselvallig en hinkt op teveel gedachten. Het thema van het titelnummer is echter natuurlijk nog steeds een machtig voorbeeld van hoe symfo moet klinken.
En dat ik er ben ingetrapt? Daar was ik zelf bij. Het voorziet blijkbaar ook bij mij in een behoefte. Remasters: een soort regressietherapie en stimulator om het oude werk weer eens te beluisteren. Dat is dan 32 euro. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 30)