Wat een week ... CD

AIRBAG - Identity (2009)

Een heerlijk gerecht met iets te weinig peper ...

... dat is het gevoel dat ik heb bij het door velen terecht geroemde album 'Identity' van de Noorse band Airbag. Niet alleen een unieke hoes maar prachtige, sfeervolle prog met sterke melodielijnen en veel invloed van de latere Floyd, RPWL (logisch als reproducent van Floyd-muziek) en natuurlijk Porcupine Tree die ook al niet wars waren, zeker in hun begin- jaren, van muzikale Floydanekdotes. Alleen klinkt het allemaal wat 'laid-back' en braaf.
Deze Noren komen als een duveltje uit een progdoosje want ik had nog nooit van deze band gehoord. Wat dan ook weer verklaarbaar is door het feit dat 'Identity' hun debuut betreft. Maar toch, snel aan het front en aan de top, met alle bekende gevaren vandien voor het tweede album.
Moet ik er nummers uitpikken? Nee, alles is meer dan in orde waarbij mijn kritiek is dat de acht tracks vaak in eenzelfde tempo staan en zoals gezegd wel erg braaf zijn en wat peper hadden kunnen gebruiken. Een eruptie zo hier en daar zou het album meer dynamiek hebben gegeven. Maar laat ik niet al te kritisch worden want voor een debuut is 'Identity' in alle opzichten - van composities, technische uitvoering, produktie tot art-work - meer dan uitstekend. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 04)