Wat een week ... CD

IQ - The Road of Bones  (2014)

'Natuurlijk' luid bejubeld  ...

... het nieuwste album 'The Road of Bones' van IQ. 'Natuurlijk' tussen aanhalingstekens want zo logisch is dat bejubelen niet. Maar de progscene blinkt doorgaans niet uit in kritiek op de 'grote' namen. En dan toch 'Week CD'? Een uitleg.

Een criterium om in deze rubriek terecht te komen is niet alleen de kwaliteit van een album maar ook de 'draaifrequentie'. En die was relatief hoog. IQ's nieuweling lag met enige regelmaat onder de laser en het viel mij niet mee. Drukker, harder dan anders maar niet vernieuwend. Liet men op mijn favoriet 'Subterranea' (1997) maar ook op 'The Seventh House' (2000) nog weleens een gaatje open, in de vijf nieuwe tracks zit alles potdicht.
En ik vroeg mij af wat de laatste drie albums van IQ, en dus ook 'The Road of Bones', nog toevoegen aan de prog of aan de bandcatalogus? Mijn antwoord is "niets". Vlekkeloos gespeeld met nog steeds hoorbaar spelplezier maar verder valt er weinig over dit ook al in een niet al te beste hoes gestoken album te melden. De jubeltonen van anderen ten spijt. Harry de Vries (wat een week 17)