Anderson/Wakeman -
The Living Tree Part One (2011)

Label: Gonzo Multimedia
Bandsite: www.JonAnderson.com & www.RWCC.com
Running Time: 52:13
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score: (out of 5 JoJo's)

Toen ik dit album ontving schrok ik even. Ik zat net gevangen in de hoge kwaliteit van het recent uitgebrachte 'Fly from Here' van Yes en probeerde 'Live in Lyon' zonder Jon Anderson te waarderen, wat niet meevalt met de tegenvallende (samen)zang van Benoit David, al maakt de muzikale topklasse veel goed. En nu moest ik me ook nog gaan verdiepen in 'The Living Tree, In Concert, Part One' van 'de verloren zonen' Jon Anderson en Rick Wakeman. Waarvan ik verwachtte dat het een tenenkrommend, zweverig optreden zou zijn van twee mannen die ook nog zo nodig uitgeklede versies van Yes-klassiekers moeten laten horen, als een soort tweestrijd met hun vroegere kompanen. Gelukkig niets van dat alles. Ik zat ernaast.
Uitgeklede versies zijn het natuurlijk wel. Wat wil je met alleen de keyboards van Rick en de stem en gitaar van Jon. Maar die stem hè, volledig hersteld, overtuigend, wat hees maar zo goed als vanouds klinkend. Alsof hij zijn oude vrienden wil tonen "hoor eens hoe ik klink; jullie weten niet wat je mist". Ik zou Jon 'Fly from Here' weleens willen horen zingen. En in de sterke, heldere productie laat Wakeman zich van zijn allerbeste kant horen. Die heeft nog geen last van RSI en laat de vingers naar alle kanten van zijn toetsenborden wapperen. Bovendien geeft deze duo-bezetting een nieuwe dimensie aan de bekende nummers. De intimiteit en 'basic' uitvoering zijn belangrijke onderdelen van die nieuwe dimensie.
'And You and I' opent overtuigend het bal, een vrij kort 'Long Distance Runaround' met wat rare uithaaltjes van Anderson aan het eind, niet doen Jon anders vind ik het alsnog zweverig. En o.a. een zeer sterke uitvoering van 'Southside' waarin alle registers opengaan. De reggae-uitvoering van 'Time and a Word' is dan weer een smetje. Het van Yes bekende deel wordt aangevuld met eigen tracks van het gelijknamige studio-album waarvan het titelnummer, 'Morning Star', 'Just One Man', '23/24/11', 'House of Freedom' en 'The Meeting' mij zeer bevallen.
Chris Squire gaf pas in een interview aan dat hij betwijfelde of Jon Ander- son nog wel een lange, zware tour aan zou kunnen. Nou beste meneer Squire, gooi uw weerstand in de prullenbak, stap over uw eigen brede schaduw heen, denk aan die vier prachtige decennia met Anderson, luister naar 'The Living Tree, In Concert, Part One' en haal hem terug. Benoit David is een aardige stand-in maar Jon Anderson is onvervangbaar. Wakeman overigens ook. Dat bewijzen deze ikonen van de prog zelfs in een duo-bezetting! Harry 'JoJo' de Vries (01-2012)

Personnel:
Jon Anderson - vocals, guitars
Rick Wakeman - keyboards

Discography:
The Living Tree (2011)
The Living Tree, In Concert, Part One (2011)