Wat een week ... CD

SYD BARRETT - An Introduction to ... (2010)

Ik heb alles al en toch ...

... schaf ik dit verzamelalbum van Syd Barrett's belangrijkste werk aan. Natuurlijk omdat Barrett een voorname plaats in de muziekscene en in mijn leven inneemt. Maar er zijn meer redenen.
Zo is het de eerste keer dat zijn Pink Floyd-composities en zijn beste solowerk op één schijf staan, zo heeft David Gilmour dit project geleid, zo heeft Gilmour een aantal stukken geremixt (waarom niet alles?!) en Syd's teksten zijn voor het eerst uitgeschreven. Dat was nog nooit gebeurd. En de twintig minuten durende, verloren gewaande compositie 'Rhamadan' is via de CD te downloaden.
De laatste reden voor aanschaf is de schitterende door Storm Thorgerson - wie anders - ontworpen hoes (zoek de verschillen!) en het zeer goed verzorgde boekje. Wel jammer dat ook hier weer niet, gelijk de studio-albums, de bezetting op de tracks is opgenomen. Het blijft nog steeds raden waar o.a. Soft Machine's Mike Ratledge en Hugh Hopper te horen zijn.
De remixen door Gilmour betreffen 'Matilda Mother', 'Here I Go' , 'Octo- pus', 'She Took a Long Cool Look' en 'Dominoes' en David heeft zijn werk niet alleen integer maar ook technisch uitstekend gedaan. Het geluid is namelijk aanzienlijk voller en harder dan op de originelen en de instrumenten zijn beter van elkaar te onderscheiden. Nee, de aanschaf met alle doublures vandien, is volledig terecht, zeg ik steeds maar tegen mijzelf en nu ook nog tegen u, houd ik mijzelf steeds maar voor, maak ik mijzelf wijs enz. Nee, alle gekheid op een stokje: Barrett verdient een document als 'An Introduction to ...' Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 44)