Wat een week ... CD

ANGLAGǺRD - Hybris (1992)


Donker weer, donkere muziek ...

... geen muziek zo passend bij regen, wind en vallend blad als de werken van Anekdoten en in dit geval van Anglagård, hier met 'Hybris' dat alweer bijna twintig jaar oud klokt. Sommigen zullen in combinatie met de weer- goden depressief worden van deze muziek. Ik laaf mij aan de muzikale herfst- en winterkleuren en voel mij dan juist op m'n gemak.
Openende mellotrons in starter 'Jordrok', pianothema's, zie ik daar een geest achter die boom, wat vliegt daar door de lucht, een eikeblad of een heks, is het een diffuse zonnestraal of beweegt er iets? Dat is zo'n beetje het sfeertje.

Sterk gespeeld, zoals altijd bij deze band waar we nog maar weinig van horen. Van der Graaf Generator komt voorbij, King Crimson en het oude Genesis maar dan ondergedompeld in de donkerte van de Poolnacht, de kou van Scandinavië en de mystiek van het Noorden. De gitaren en key- boards domineren en doen de rest. Heerlijk.
Anglagård, de laatste keer dat ik iets van ze vernam was met de recente release van remasters van o.a. het album 'Epilog' en ook van Hybris. Of dat veel toevoegt vraag ik mij af want het geluid is op de masters al prima. Wel de hoogste tijd voor een hereniging en een nieuw album lijkt mij. Als we de site moeten geloven zit dat er gelukkig aan te komen. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 40)