Field Music - FM/The Measure (2010)

Label: Memphis

Duur: 34:21 + 37:38
Reviewer: Henk Vermeulen
Waardering: (uit max. 5 JoJo's)

In februari 2010 verscheen het derde album van Field Music, een project van de broers David en Peter Brewis, kernleden van de band. Het (dubbel)album werd vernoemd naar de band maar met de ondertitel 'The Measure' om het album te onderscheiden van het debuutalbum.
De song 'The Measure' is mijn persoonlijke favoriet: een 2.59 minuten durend romantisch meesterwerkje dat onwillekeurig doet denken aan de Revolver-periode van The Beatles. Een compliment want het is zeker geen referentie aan armoedige retro of een gebrek aan originaliteit. Het album heeft immers een uniek en eigen geluid.
Er is een grote rijkdom en variëteit aan ideeën. Elk nummer werkt een nieuw idee uit en binnen de composities zijn verschillende “sub-ideeen” waarneembaar. Aanvankelijk zult u zich door deze overvloed overweldigd voelen om na enkele luisterbeurten 'gepakt' worden door het album. De songs zijn relatief kort, gemiddeld zo’n drie minuten. Uitgezonderd afslui- ter 'It’s About Time', de vreemde eend in de bijt door de negen minuten durende experimentele geluiden.
De overige songs bezitten een bijzondere combinatie van enerzijds veel melodie en anderzijds zeer originele, rijke, avontuurlijke en meestal zeer complexe structuren. Structuren met veel contra-ritmiek en dissonantie waarbij – vooral door de prachtige vocalen - welluidendheid echter telkens prettig dichtbij is. Om het avontuur te vergroten wordt naast traditionele rock-instrumenten gebruik gemaakt van xylofoon, viool en cello.
Het grappige is dat door de grote variëteit alles zeer origineel en uniek aandoet, terwijl er tegelijkertijd veel invloeden te horen zijn. Naast The Beatles is de complexiteit van Gentle Giant (contra-ritmiek en dissonante samenzang!) aanwezig, het gevoel voor melodie van 10CC maar ook flarden van Yes, Pink Floyd, Todd Rundgren en King Crimson.
Het album is ook op vinyl uitgekomen. De vier LP-kanten stralen elk een eigen sfeer en karakter uit. Kant vier bevalt mij het meest omdat daar de complexiteit en ideeënrijkdom per compositie de juiste dosering krijgen. Deze songs zijn daardoor evenwichtiger dan de rest. De laatste vijf tracks fungeren voor mij dan ook als het rustpunt van het album.
Ik ben ervan overtuigd dat 'Field Music (The Measure)' zeer hoge ogen gaat gooien in de jaarlijsten. De ideeënrijkdom is echter soms te ver doorge- voerd. Nogal wat songs bieden door hun korte duur onvoldoende ruimte om het arsenaal aan creativiteit tot z'n recht te laten komen. Per saldo is hier echter sprake van een topalbum dat nieuwsgierig maakt naar het vervolg. Henk Vermeulen (09-2010)

David Brewis
Peter Brewis
Kevin Dosdale