Wat een week ... CD

THE FLAMING LIPS - Embryonic (2009)

Te laat aangeschaft voor de jaarlijst ...

... anders was dit album bij mij hoog geëindigd. Gelukkig heeft collega Henk Vermeulen dit nieuwe album van The Flaming Lips als een nummer 1 gewaardeerd. En terecht.
Psychedelisch georiënteerde muziek met veel emotie en wat invloeden van Radiohead (of andersom), oude Soft Machine en vroege Pink Floyd maar bovenal een eigen sound. De muziek lijkt zo af en toe te ontsporen - anderen noemen dat 'noise' - maar vele luisterbeurten maken duidelijk dat er van ontsporen geen sprake is. De 'noise' vormt eerder een wissel om naar een belendend muzikaal spoor in de compositie te komen.
Op dit relatief rustige album zijn mijn favoriete tracks ' Convinced of the Hex' en 'The Sparrow Looks Up At The Machine'; inderdaad, ook de titels van de tracks zijn 'weird'. Wat met name opvalt is dat de band in staat is van de achttien tracks één geheel te smeden. Misschien dat ze daarom bezig zijn 'Darkside of the Moon' van Floyd te coveren. Floyd was daar immers ook zo goed in.
The Flaming Lips draaien al heel wat jaren mee. Het debuutalbum da- teert al uit 1986. Ik had er weleens wat van gehoord maar mij in de band verdiepen kwam er niet van. Zoals collega Henk mij zei "Als je The Flaming Lips eenmaal te pakken hebt gaat er een wereld voor je open. Ze hebben heel wat prachtige en vaak ook vreemde albums gemaakt". Op naar 'Yoshimi Battles the Pink Robot', 'Soft Bulletin' en de rest van de catalogus dus! Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 02)