Wat een week CD ...

TONY BANKS - A Curious Feeling (1979/2009)

Een ouwetje opgepoetst ...

... al was dat niet echt nodig want de LP-uitgave van het eerste solo-album van Tony Banks die ik hier heb staan klonk al goed. Maar toegegeven, het geluid is nu uitstekend. Zowel van de stereo-remix op de CD als de 5.1 Surround Mix van de bijgevoegde DVD waarop ook twee promotiefilmpjes uit die tijd staan.
De in een prachtig vormgegeven door Esoteric Recordings - wie anders - uitgegeven remaster staat nog steeds als een huis. Hoewel sommigen zullen beweren dat het gedateerd klinkt, vind ik dat heel erg meevallen. Natuurlijk, je kunt horen wanneer het gemaakt is - zo vlak voordat Genesis langzamerhand een andere, zo niet de verkeerde, weg in sloeg - al is dat tegenwoordig met al die retro symfobands nog niet eens zo gemakkelijk vast te stellen. Maar gedateerd? Welnee!
Banks, drummer Chester Thompson en zanger Kim Beacon maakten ooit een warm album dat niet zo ver af staat van wat Genesis bijvoorbeeld op 'And Then There Were Three' deed. Al klinkt de schorre maar gevoelige stem van Beacon absoluut anders dan Phil Collins. Mijn toenmalige favoriete track 'Somebody's Else's Dream' torent er nog steeds bovenuit. Beacon schreeuwt het uit, ondersteund door forse toetsenpartijen van Banks en rake klappen van Thompson op zowel de vellen als de bekkens. En de rest is ook bovenmodaal.

Hoewel het aantal re-issues op dit moment niet is bij te houden, deze vaak overbodige bonustracks bevatten en ik mij afvraag of het geluid dan zo minnetjes was dat het een remaster rechtvaardigt, ben ik toch wel blij met 'Curious Feeling' in een nieuw jasje en geniet ik van de karakteristieke en virtuoze keyboardsolo's van Banks. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 45)