Wat een week ... CD

LEAP DAY - Awaking the Muse (2009)

Het Nederlandse progwereldje ...

... is klein want in Leap Day hebben leden van Flamborough Head, Nice Beaver (tijd om hun uitstekende 'Oregon' weer eens te beluisteren), Pink Floyd Project en King Eider elkaar gevonden.
Ik ben op mijn hoede als er met enig tamtam een nieuwe progband wordt gelanceerd en als er dan ook nog in de promo-leaflet staat dat er veel in- vloed is van Yes, Genesis, Camel, Marillion en IQ dan word ik, ondanks dat dat ook mijn oude favorieten zijn, nog wat terughoudender. De gesug- gereerde associatie met The Flower Kings is overigens, gelukkig maar, ver te zoeken.
Maar per saldo ben ik enthousiast geworden over dit debuut. Genoemde invloeden zijn er maar Leap Day weet een goed geproduceerd, mooi, rijk en warm symfonisch geluid neer te zetten. Vooral de grootse gitaartonen en lange strepen van Eddie Mulder domineren als ook de volle keys van zowel Derk Evert Waalkens en Gert van Engelenburg, waarbij niet altijd duidelijk is wie welke partijen speelt maar wat maakt dat ook uit.
Opener 'When Leaves Fall' springt er uit en dat geldt ook voor het melo- dische en met een goed refrein getooide 'Eyes Wide Open' maar eerlijk gezegd staan er compositorisch geen zwakke broeders op dit album. Wel een kritiekpunt en dat is de zang van Jos Harteveld. Dun, weinig diepte en kracht en qua timbre ook niet zo goed passend bij symfo. Ik hou mijn hart vast voor live-optredens ...
Daar overheen stappend: het in een goed verzorgd art-work gestoken album vormt een lekker debuut met warme, sferische symfo. Voor de kille, herfstige tijd die voor ons ligt.
Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 37)