Wat een week ... CD

STATE OF MONC - Hand of Mouth (2003)

Onderdeel van de 'Nu-Jazz' stroming ...

... vormt de Rotterdamse band State of Monc. Ik zag ze in 2004 live en was direct hevig onder de indruk. Een fusion van invloeden lopend van Miles Davis, via Frank Zappa, Soft Machine en de latere generatie King Crimson - al zullen de leden van State of Monc zich over deze laatste associatie wellicht verbazen - naar dance, 'breakbeats' en de klassieke jazz. Men heeft het zelf over "verwarring zaaien" en dat was ook mijn reactie ooit tijdens dat concert: "wat gebeurt hier?" en "dit is het beste wat ik de laatste jaren heb gehoord".
In een promo las ik "de band speelt met de balans tussen elektronica, koperwerk, akoestische bas en percussie. Dit levert muziek op met de intelligentie en de ziel van jazz, gedreven door de energie van dance". Een rake typering die ik dan ook graag overneem. Iedere keer als ik dit album draai, blijf ik onder de indruk achter. Hoe krachtig, verrassend, vernieuw- end en dus progressief is State of Monc. 'Progressief' terwijl de band abso- luut niet in één adem zal worden genoemd met de progressieve bands die doorgaans op ProgLog AFTERglow worden belicht. Die ene adem blaas ik dan maar uit. Ik ga snel op zoek naar het album 'Clippertron' uit 2006. Schandalig overigens dat ik dat nu pas doe. Voor een indruk klik de PROGVIDEO aan (rechtsboven) en geniet. JoJo (wat een week 24)