Elfferich Four - Eccentricity (2007)
Label: Greatwinds/Musea
Bandsite: www.myspace.com/elfferichfour
Duur: 39:54
Reviewer: JoJo
Waardering: (uit max. 5 JoJo's)
Elfferich Four is een band uit Delft die zichzelf in de bijgevoegde promo- brochure afficheert als een "odd groove jazz-rock band". Zij claimen de gebruikelijke 4-4 ´time bars´ niet meer te spelen, de baslijnen te laten hypnotiseren en de gitaren ´catchy´ te laten klinken. De beïnvloeding van de band ligt naar eigen zeggen in de oneven ritmes zoals die zijn te vinden in de muziek uit de Balkan en in de progressieve rock en jazzrock uit de jaren zeventig en dan met name King Crimson en ELP. Dit totaaleffect tracht de band te realiseren in de bezetting drums, bas en gitaar, althans op dit vierde album ´Eccentricity´.
De leden van Elfferich Four hebben hun sporen wel verdiend in de jazz en jazzrock. Niet alleen via de eigen discografie maar ook door hun activiteiten in andere bands (o.a. Funkajazzity) en optredens op gerenommeerde festivals zoals het World Port en het Antibes Jazz Festival. De muzikaal-technische kwaliteit van het trio is dan ook goed te horen. Het zijn stuk voor stuk uitstekende muzikanten waarbij ik gitarist Fennis beluister als een wat minder gecultiveerde uitgave van Frank Gambale die met zijn effecten probeert het gemis aan keyboards, althans in mijn oren, op te vangen. De bas van Van der Mullen vormt de lijm tussen de ingrediënten en Elfferich legt moeiteloos en afwisselend een jazz-, funk- of rockbasis en heeft inderdaad een voorkeur voor ritmische afwijkingen. Sla het te verwachten ritme maar eens mee en u merkt al snel niet in de pas te lopen met Elfferich. Ik hou daar wel van. Het is buiten de gebaande paden dus creatief en daarmee progressief.
De eerste vier tracks vind ik wat kaal en klinisch klinken en houden moeilijk de aandacht vast, ondanks de relatief korte duur van gemiddeld ruim drie minuten. Wat mij betreft laat zich hier het gemis van een extra instrument in de bezetting het meeste gelden. Gebruik van keyboards of een blaasinstrument had een dimensie kunnen toevoegen. In de beginjaren maakte saxofonist Eloy Wigman deel uit van de band en luisterend naar tracks uit die tijd beviel mij dat uitstekend. Het geluid was toen voller en rijker.
Vanaf ´Wintersleep´ komt er, ondanks de titel van de track, meer warmte in het album. Het is een prachtig, slepend en gedragen nummer met een heerlijk thema gespeeld door Fennis. De drumsolo waaruit track zes 'Small Wings' bestaat is prima maar had wat mij betreft gereserveerd mogen blijven voor liveoptredens. ´Force´ begeeft zich in dezelfde warmtesferen als ´Wintersleep´ met af en toe een krachtig rockende eruptie en indrukwekkende ´fills´ en ´breaks´ van Elfferich die op het eerste gehoor relatief los van de rest lijkt te soleren maar al gauw hoor je de synergie tussen de instrumenten. Ook ´Lucky´ ligt in die lijn. Afsluiter ´Nightwalk Nine´ vind ik erg mooi en daar lijken toch wel wat keys gebruikt te worden - of zijn het toch de effecten via de gitaar; de hoesinfo geeft daarover geen uitsluitsel - het zijn in ieder geval de klanken die ik op een deel van het album mis.
Het lijkt wel alsof de afwisseling tussen balladachtige elementen en de meer up tempo (jazz)rock in de tracks vijf tot en met elf, het tweede deel van het album warmer maakt en mijn concentratie beter pakt dan het eerste killere deel van ´Eccentricity´. Bovendien adviseer ik de band weer terug te gaan naar de beginjaren met een wat uitgebreider bezetting, al is het maar door gastbijdragen op bijvoorbeeld sax en/of keys. Ondanks deze kritiekpunten heeft Elfferich Four een goed en aangenaam album afgele- verd dat zeker regelmatig de laser zal sieren. Nog één ding ... de invloed van ELP heb ik nergens kunnen ontwaren ... JoJo (01/2008)
MUSIC IMPRESSION: klik op Eccentricity
Bezetting
Jeroen Elfferich - drums
Rik Fennis - guitars
Bert van der Mullen - bass guitar
Discografie
Electricity (1995)
Curiosity (1997)
Special Four (2006)
Eccentricity (2007)