Volume Four:
Dream Theater – In The Presence Of Enemies (2007)

De twee concerten van Dream Theater die ik heb bijgewoond werden bezocht door vele muzikanten. Jongens in T-shirts van een bekend drumbekkenproducent bespraken in de pauze enthousiast de verrichtingen van hun held Mike Portnoy en gitaristen volgden likkebaardend of bedremmeld de prestaties van John Petrucci. Nu moet je als (amateur)gitarist ook wel sterk in je schoenen staan om Petrucci te zien excelleren: óf je gaat naar huis om je gitaar in opwinding nog even op te pakken óf je durft het apparaat dagenlang niet meer aan te raken. Wat Petrucci uitvoert is doorgaans onnavolgbaar, maar de man heeft ook een andere, een meer lyrische kant. Hij kan op sublieme wijze trage melodieën spelen, met een heldere klank en een mooie sustain. En zo biedt hij oefenmateriaal, dat binnen het bereik komt van de geïnteresseerde gitarist.
Het jongste album van Dream Theater, ‘Systematic Chaos’, bevat hiervan een heerlijk voorbeeld. Het hoofdthema van de epic ‘In The Presence Of Enemies’ wordt gedragen door de gitaar, om te worden vastgehouden door de keyboards van Jordan Rudess in de maten, waarin John Petrucci het nodig vindt fills te moeten maken. Hieronder laat ik deze uitstapjes buiten beschouwing, waardoor we een melodie overhouden, die zelfs op dwarsfluit prachtig klinkt.
Het thema valt in drie delen uiteen en wordt ingezet na een spannende instrumentale inleiding van ruim 2 minuten. Op mijlpaal 2.10 zet Petrucci in, het tempo ◊ = 68, de toonsoort is A mineur:




Vervolgens wordt het thema herhaald, maar dan een kwint hoger in de toonaard E mineur:



E mineur wordt weer verlaten en er volgen twee heldere zinnen, gedragen door een breder toetsentapijt:




Terwijl Petrucci de melodie traag vervolgt, verandert de begeleiding van karakter: stuwende bas en drums en wervelende riedels van Rudess helpen het thema naar een climax:




Een hoge e, gevolgd door enkele rustige maten, gevuld door Portnoy’s bekkens. John Petrucci is echter geen rust gegund, want zijn tokkelende gitaar luidt een losgaande band in.
Tijdens ‘In The Presence Of Enemies – Part II’ komt het begin van de melodie nog een keer terug, nu gespeeld door Jordan Rudess op synthe- sizer. En daarmee vormt het ijzersterke thema kop en staart van een ijzersterk album. Peter Swart (09-2007)