Wat een week ... CD

Kayak - Kayak II (1974)

Als een kind zo blij ...


... was ik toen Kayak in 2000 werd heropgericht. Net zo teleurgesteld was ik echter toen bij het optreden in Nighttown zanger Max Werner vervangen bleek door Bert Heerink. En gitarist Johan Slager deed ook al niet mee! Kayak speelde die avond enthousiast en sterk, zodat ik mijn geld niet terug durfde te vragen.
Maar toch luister ik liever naar het oude werk en dan vooral naar het tweede album. Wellicht het meest symfonische uit het oeuvre, met die heerlijk lange nummers als 'They Get to Know Me' en 'Trust in the Machine'. Opmerkelijk genoeg zijn dit composities van drummer Pim Koopman en de latere staatssecretaris Cees van Leeuwen en niet van grote man Ton Scherpenzeel. Net als Earth & Fire wist Kayak album- en singlewerk knap te combineren. Van Kayak II werd 'Wintertime' een hit, ook al van de hand van Koopman en Van Leeuwen.
Peter Swart (wat een week 05)