WAT EEN WEEK ... CD             

 

YES  - Talk (1994/2024) 
 

Het 'vergeten' album ...            
    

 

 ... of het 'verloren' album wordt 'Talk' ook wel genoemd. Na het succes van '90125' en een zeer matige opvolger ('Big Generator') was de aandacht voor Yes tanende.Ook bij mij. Zelfs in die mate dat ik 'Talk' aan mij voorbij heb laten gaan. Onterecht want dit eerste digitaal opgenomen werkstuk van deze ikonische band mag er zijn. Het wordt gezien als het beste album uit de 'Trevor Rabin periode' en Jon Anderson noemt het "Glorious! It was like a renaissance of Yes to me".
Naast de genoemden maken uiteraard Chris Squire en Alan White deel uit van deze incarnatie alsook oudgediende Tony Kaye. En ik kan mij voorstellen dat Anderson het als een wedergeboorte heeft ervaren: het grijpt terug op de Yes sound van begin jaren '70, hoewel de digitale jas wel een state-of-the-art draai aan het geluid geeft, en Anderson zingt als vanouds. Al lijkt hij hier wat steviger aan te zetten dan gewoonlijk. Wat mij betreft zitten er geen zwakke broeders tussen de 7 tracks maar wel uitschieters zoals opener 'The Calling' en het uit drie delen bestaande magnus opus 'Endless Dream' dat kan wedijveren met de vroegere epische tracks van Yes.
Kortom, een terechte reissue van dit min of meer tussen de wielen geraakte album dat naast de CD uitgave ook verkrijgbaar is in een box met drie liveconcerten uit 1994. 
Harry de Vries (wat een week 03)