SHORTTRACK
Een 'quick scan' van releases


 



Emerson, Lake & Powell    

Complete Collection (2024)

Label Manticore/Cherry Red Records
Score 4
(out of 5 JoJo's
)

 

 

 

Eerlijk gezegd heb ik het album 'Emerson, Lake & Powell (1986) altijd links laten liggen. Ik vond het als 'die hard fan' van het eerste uur maar niets dat men doorging zonder Carl Palmer, die het toen te druk had met Asia, en hem tijdelijk verving door de overigens uitstekende drummer Cozy Powell (Rainbow, Whitesnake).
Met de release van de 3CD box 'Complete Collection' vond ik dat ik veertig jaar nadien het album toch maar eens moest gaan beluisteren. Wijsheid komt met de jaren want ik heb het studioalbum onterecht in de ban gedaan. We horen op deze remaster een energiek driemanschap dat steviger klinkt dan voorheen met nog steeds een virtuose Emerson en een uitstekend drummende Powell. De stem van Lake staat wat dof in de mix en hij zingt soms wat 'over the top' maar zijn stem is onvervangbaar. Nieuwe tracks zoals opener 'The Score', 'Lay Down Your Guns'en 'Mars, the Bringer Of War' mogen er zijn. De box is verder aangevuld met 'The Sprocket Sessions' op CD 2 en een live concert in Florida uit 1986 op CD 3. Op beide schijven zijn ook tracks van het oorspronkelijke trio te horen zoals 'Knife Edge'. 'Tarkus' en 'Karn Evil 9'.
Deze box is in positieve zin een 'eye opener' voor mij. Beter laat dan nooit. Wel confronterend mij te realiseren dat zowel Keith Emerson, Greg Lake als Cozy Powell niet meer onder ons zijn.




Steve Hackett  
The Circus and the Nightwhale (2024)

Label Sony Music        
Score 4
(out of 5 JoJo's)

 
 


Ik heb altijd
een zwak gehad voor gitarist Steve Hackett die na zijn vertrek bij Genesis half jaren '70 gestaag zijn eigen weg heeft gekozen en vanaf zijn debuut 'Voyage of the Acolyte' (1975) zijn eigen, herkenbare geluid heeft opgebouwd waarin uiteraard zo af en toe associaties met Genesis zijn waar te nemen. Met de tijd is de sound echter wel steviger geworden.
Op 'The Circus and the Nightwhale'- circus blijft een favoriet onderwerp van Hackett - horen we 13 ijzersterke tracks met veel dynamiek en afwisseling waarin ook de akoestische invalshoek niet wordt vergeten zoals in 'Found and Lost'. De tracks vertellen het verhaal van Travla maar het is per saldo Hackett's eigen levensverhaal. Zo meen ik toch dat 'Breakout' over zijn vertrek uit Genesis gaat: "Finally Travla manages to break free from the circus". Mijn favorieten zijn de imposante tracks 'Enter the Ring' en 'Get me Out' waarin alle symfonische registers opengaan.
Jammer vind ik dat Nad Sylvan slechts op een enkele track zingt en Hackett - overigens zeer verdienstelijk - het merendeel van de zang voor zijn rekening neemt. Maar dat doet niets af aan de hoge kwaliteit van dit album. Een absolute aanrader!

Short Track by Harry 'JoJo' de Vries (05-2024)