Wat een week ... CD

801-  Live (1976)

Begin ik notabene met een oudje ...

 
... mijn bijdrage aan ProgLog AFTERglow. Vooral omdat ik al jaren op zoek was naar 'Live' van de band 801, feitelijk Phil Manzanera en zijn muzikale vrienden Brian Eno, Bill MacGormick, Francis Monkman, Llloyd Watson en Simon Phillips. Mannen die hun sporen toen en nog steeds o.a. hebben verdiend in de progrock. Opeens liep ik op een markt tegen deze liveplaat aan, helaas de eerste uitgave en niet een van de reissues uit 1999 en 2009. Maar toch, ik was blij.
En dat ben ik bij beluistering nog steeds. Hoewel wat kort - de lengte van een LP; op de reissues staan extra nummers - geniet ik van de uitvoeringen van 'Sombre Reptiles' en 'Baby's on Fire' van de hand van Eno, van 'East of Asteroid' en 'Diamond Head' van Manzanera. Wat een mysterieus sfeertje hangt er om de muziek en in de zaal, enigszins vergelijkbaar met het livealbum 'June 1, 1974'  van o.a. ook al Eno, hoewel mij gerommeld lijkt met het applaus. En zelfs de covers 'T.N.K.' van The Beatles en 'You Really Got Me' van The Kinks weet men een eigenheid en ook dat mystieke te geven zonder dat de oorspronkelijke kracht verdwijnt.
Nou een mooie koop en het leek mij ook een mooie start van mijn ProgLog AFTERglow loopbaan. Ga de andere albums van Phil Manzanera zoals 'Diamond Head' en 'K-Scope' ook maar weer eens afstoffen. Peter Kraaijeveld (wat een week 22)