Wat een week ... CD

SHOB - Solide (2019)

De Franse bassist  ...

 
 ... SHOB is wat minder bekend in deze contreien. Onterecht concludeer ik als ik luister naar zijn nieuwe album 'Solide', een werkstuk dat staat als een huis en als ik het goed heb zijn derde album is.
SHOB laat op 'Solide' op de funk en jazz gebaseerde rock horen met prograndjes. Dit laatste is ondermeer te danken aan toetsenist Tony Lavaud die absoluut virtuoze solo's laat horen op zijn keyboards. SHOB's geweldige basspel geeft een solide basis aan de elf tracks, die zonder uitzondering uitstekend zijn geproduceerd en de speakers uitknallen. Opener 'Hostile´ is mijn favoriet omdat een aanstekelijk, agressief ritme gepaard gaat met een indringend thema. Het blaaswerk refereert voor mij soms aan Fela Kuti maar ook Ibrahim Maalouf doemt op. Bij slechts de titeltrack gaat bij mij het licht uit en dat is wanneer zangeres Célia Marissal de vocalen voor haar rekening neemt. Het album krijgt dan opeens een wat vreemde muzikale wending naar easy listening soul/jazz. Een hinderlijke vreemde eend in de bijt.
Op dat ene nummer na heeft SHOB bij mij indruk gemaakt met zijn nieuwste album. Ik schat in dat SHOB en zijn band vooral live nog beter uit de verf komen dan in de studio. Dus hou de concertladders in de gaten. Harry de Vries (wat een week 12)