SHORTTRACK
Een 'quick scan' van releases







Alan Simon - The Ladies of the Lake (2018)

Label Babaika Productions
Score 3 (out of 5 JoJo's)
                                                                               

    
De Fransman Alan Simon is uitermate actief, brengt veel hoogwaardige albums uit en treedt zeer regelmatig op. Een van zijn krachtsinspanningen vanaf 1999 betreft de serie 'Excalibur'  met inmiddels vier albums met Keltische rock.
Op 'Excalibur, The Ladies of the Lake' heeft Simon een compilatie gemaakt van alle tracks uit die serie waarop vrouwen zingen waaronder Moya Brennan (Clannad), Maddy Prior (Steeleye Span) en Sonja Kristina (Curved Air). "The rock opera is often dominated by so many male musicians" schrijft hij zelf en op deze manier wil hij de vrouwelijke vocalen in het zonnetje zetten. Prijzenswaardig, toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het toch met name een commerciele zet is. Waarom zou je dit immers doen? De fans hebben die albums al in huis en dus ook alle tracks waarop de vrouwelijke vocalen de boventoon voeren. 

Alan Simon is op alle fronten een perfectionist maar ik verdenk hem er dit keer van dat 'The Ladies of the Lake' een, overigens omslachtige, manier is om de 'Excalibur' serie nog weer eens te promoten. Vooruit dan maar, het is hem gegund, die serie bestaat tenslotte uit vier uitstekende albums. 

Yesterday And Today - A Tribute to Yes (2018)

Label RecPlay Records
Score 2 (out of 5 JoJo's)



Nu heb ik het al niet zo op tribute bands maar kan iemand mij uitleggen wat in hemelsnaam het nut is om een '50th Anniversary Tribute to Yes' op te nemen en uit te brengen van een band die nog volop actief is, of sterker, een band die in twee verschillende gedaantes nog steeds de wereld over toert? Waarom zou ik naar een uitvoering luisteren van 'Machine Messiah' met o.a. Nick D'Virgilio en Geoff Downes of 'Turn of the Century' met o.a. Dave Bainbridge of naar 'Starship Trooper' met o.a. Francis Dunnery, als de originele bandleden die nummers zelf ook nog live uitvoeren?  
Mijn antwoord is: volledig nutteloos! Hoe goed soms ook uitgevoerd, hoe redelijk de produktie ook klinkt en verzorgd is: nul (0) toegevoegde waarde! Snel in de bak "nooit meer beluisteren".

Short Track by Harry 'JoJo' de Vries (05-2019)