Wat een week ... CD

UK - Night After Night (Extended) (2018)

Recent gedigitaliseerd  ...

 

... vanaf de Japanse mastertapes, het integrale concert dat UK - in de bezetting John Wetton, Eddie Jobson en Terry Bozzio - in 1979 gaf in Osaka. Drie schijven, twee CD's en een Blu-ray Disc met 24/96 stereo en 5.1 Surround.
Hoewel ik de bezetting met gitarist Allan Holdsworth en Bill Bruford nog interessanter vond zetten deze drie heren een knallend concert neer - wat waren ze op dreef - dat geluidstechnisch de kamer prachtig vult. Als ik deze uitgave vergelijk met de originele LP-release dan zijn toegevoegd 'Danger Money', 'The Only Thing She Needs', 'Thirty Years', 'Carrying No Cross' (en hoe!), 'By The Light Of Day' en solopartijen. Wat mij betreft staat de muziek van UK nog steeds fier overeind en ik verbaas mij nog steeds over de weergaloze uitvoeringen, vooral die van 'Caesar's Place Blues'  waarin het trio volledig losgaat en hun virtuositeit en synergie geen grenzen kent.
Uitgevoerd in een mooie box, al had er wat meer achtergrondinformatie in gekund, ben ik blij nu ook van de overige livetracks te mogen genieten. Ongelooflijk eigenlijk dat het concert oorspronkelijk niet als dubbel LP is uitgegeven. Veertig jaar wachten is best lang ... Harry de Vries (wat een week 11)