Wat een week ... CD

MACHINE MASS TRIO - As Real as Thinking (2011)

Het is even doorbijten ...

... bij deze nieuwe Moonjune-release van het Machine Mass Trio een band met gitarist Michel Delville van het geweldige The Wrong Object, Tony Bianco op drums en Jordi Grognard op o.a. tenor-sax en fluit.
Het doorbijten wordt veroorzaakt door de taaie mengeling van vrij tradi- tionele jazz met relatief toegankelijke jazz-rock en met nogal ontoegan- kelijke experimentele, avant-garde jazz-rock. Of andersom zoals u wilt. Het album vereist dan ook meerdere luistersessies en daar moet je bij dit soort muziek maar net voor in de stemming zijn. Het is mij evenwel gelukt en dan ontluiken, wat een veel te zachtaardig woord is voor deze muziek maar u begrijpt vast wat ik bedoel, langzamerhand de kwaliteiten van de compo- sities.
Opener 'Cuckoo' en 'Hero' - ieder rond de tien minuten - refereren aan de jazz-rock van Soft Machine ten tijde van Holdsworth en Etheridge en vallen vrij snel op hun plek, zeker ook door de lekkere grooves. Het etnische met 'inheemse' instrumenten, zoals de electronic tempura en de bansouri, gelardeerde rustige 'Khajurao' vindt uiteindelijk ook zijn plaats op mijn mentale harde schijf. Lastiger is dat bij de achttien minuten experiment van 'Falling Up' en het rommelige en stuurloze 'Knowledge'. Maar wat wil je als je alles opneemt in een dag.
Kortom, ik werd nogal eens heen en weer geslingerd bij beluistering van 'As Real as Thinking' maar kom per saldo op een voldoende uit. Voor de 'die-hard' liefhebber van avant-garde jazz(rock) komt de score hoger uit denk ik. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 49)