Wat een week ... CD

THE WHO - Who's Next (1971/2004)

Guy Pratt ...

... o.a. bekend als stand-in bassist van Floyd en vaste maat van David Gil- mour, zegt in zijn hilarische en geweldige boek 'My Bass and Other Ani- mals' (2007) volledig van de wereld te zijn geweest toen hij 'Who's Next' van The Who voor het eerst hoorde.
Over opener 'Baba O'Riley' schrijft Pratt "It is extraordinary ... Pete Towns- end playing that riff. It was hardly the biggest, most distorted or in any way macho or deliberately impressive bit of guitar playing I've ever heard". 'We Won't Get Fooled Again' looft hij met de woorden "That a song can be so angry and vicious, but at the same time utterly joyful, seems to me the very definition of perfection in art". En zo is het.

Aangezien ik dat enerverende boek aan het lezen ben, zette ik na deze passages 'Who's Next' op. Mijn zoontje van twaalf deed er nog een schepje bovenop door zijn verbazing te uiten over het feit dat dit muziek is uit be- gin jaren '70. Dat geloofde hij niet tot hij de ikonische hoes las.
Tijdloze, briljante rock met een progressieve inslag, dat is wat The Who maakte. En niet alleen op dit album. Hun gehele discografie is om van te smullen en dat doe ik dan ook nog steeds met enige regelmaat. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 22)