Wat een week ... CD

COPERNICUS - Nothing Exists (1984/2010)

Een tussenweg is er niet ...

... je vindt de muziek van Copernicus geweldig of je krijgt er uitslag van. Ik behoor tot de eerste categorie, zoals mijn lovende woorden over het vorig jaar verschenen 'Disappearance' aantoonden.
Copernicus is een typische 'performance poet', te vergelijken met de Ne- derlandse Johnny the Selfkicker en Simon Vinkenoog, beiden inmiddels overleden. Toen hij eind jaren '70 de muzikanten Pierce Turner en Larry Kirwan ontmoette, formeerden zij een band en werden zijn gedichten op zwaar psychedelische en aan de free-jazz verwante muziek gezet. 'Nothing Exists' is een mijlpaal op 's mans palmares en is nu terecht opnieuw en vol- ledig remastered uitgegeven door Leonardo Pavkovic van Moonjune Re- cords. Gehuld in een mooie en goed verzorgde digi-pack.
Copernicus schreeuwt het ook hier weer uit en laat niet na zijn filosofie dat "het leven helemaal niet bestaat" in iedere track uit te venten en dat kan best vermoeiend zijn voor de luisteraar. De muziek is complex, sprin- gerig, deels geïmproviseerd maar biedt een prima structuur aan de dichter- lijke uitspattingen. Ik luister er niet vaak naar, een bijpassende stemming is gewenst, maar als het opstaat geniet ik er van en vooral van de elf minu- ten 'Let Me Rest' (....) en 'Atomic Nevermore'.
Goed dat Moonjune Records zich ontfermt over de catalogus van de eigenzinnige Copernicus. Er zullen immers niet veel muzieklabels zijn die dit, gezien de ontoegankelijkheid van het gebodene, aandurven. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 21)