Wat een week ... DVD

GENESIS - When in Rome 2007 (2008)

Een gratis openluchtconcert voor 500.000 toeschouwers ...

... vormde de afsluiting van de comeback-tour van Genesis. Voor het eerst in vijftien jaar had het trio Banks/Rutherford/Collins de podia weer beklom- men, aangevuld met vaste 'reserves' Chester Thompson op drums en gita- rist Daryl Stuermer.
Het concert is prachtig weergegeven, fantastisch beeld en geluid, maar nog veel mooier vind ik de bijgevoegde documentaire 'Come Rain Or Shine'. De bijna twee uur durende film biedt een intrigerend kijkje achter de schermen, vanaf de eerste plannen voor de tour tot aan het slotconcert. We zien Phil Collins worstelen met het in de lucht houden van zowel band- als privéleven en gefrustreerd raken tijdens een niet vlottende repetitie. We zien zijn antipathie jegens het mooie 'Ripples', dat in een hotelkamer inge- studeerd wordt, maar ook zijn gedrevenheid bij de voorbereiding op zijn traditionele drumduet met Thompson. De kruk uit de hotelkamer, waarop de heren hun stokken net niet kapot slaan, bevalt zo goed dat de drum- roadies bij de lokale Makro twee krukken moeten aanschaffen en dat ver- loopt, zoals in de doorsnee soapserie, niet geheel vlekkeloos.
De megalomane podiumvormgeving is dermate geavanceerd dat techni- sche moeilijkheden tot op de laatste dagen voor de première opgelost dienen te worden. Je voelt de ongerustheid en ergernis bij Tony Banks groeien en de twijfel of zo'n spektakel wel bij Genesis past. In Duitsland barst vlak voor het concert het onweer los en als kijker voel je de spanning mee die backstage hoog oploopt. Een Pools jochie zingt moeiteloos 'Car- pet Crawlers' mee, waar oude rockers wat onzeker de juiste woorden uit hun geheugen trachten op te diepen.
Ach, het is allemaal even fascinerend en het maakt het bekijken van het slotoptreden in Rome nóg interessanter. Even doorbijten natuurlijk als Daryl Stuermer het weer niet kan laten om van Steve Hackett's melodielijn in 'Firth of Fifth' af te wijken (zie rubriek 'No Notes No Number' Volume 3), maar hij revancheert zich met prachtig spel in het instrumentale deel van 'Ripples'.
Genesis zal wellicht nooit meer op een podium te zien zijn. Mocht dit inder- daad het geval blijken, dan is 'When in Rome' een waardig slotdocument. Peter Swart (wat een week 18)