Wat een week ... CD

GENTLE GIANT - Live in Stockholm 1975 (2009)

Een Aha-erlebnis ...

... het beluisteren van dit door de Zweedse radio opgenomen concert van de legendarische band en persoonlijke favoriet Gentle Giant in Stock- holm. Vooral omdat ik de heren in 1975 ook live zag, zegge en schrijve twaalf dagen na het Stockholmse feestje. De tracklist waar ik toen in De Doelen in Rotterdam naar luisterde weet ik niet meer, maar het zou zo maar kunnen dat die identiek was aan wat we hier horen.
Het in een goed verzorgde hoes gestoken album met een hoestekst van drummer John P. Weathers, staat als een huis. Prima geluidskwaliteit en een technisch hoogstaande uitvoering - op een enkele gezongen onzuivere noot na - maakt wederom duidelijk wat een bijzondere band dit was en wat een uniek geluid men bezat. Regelmatig onderling wisselend van instru- ment en de gezamenlijke percussie-act waren bovendien eye-catchers die je bij geen enkele andere band in die tijd zag.
De uitvoeringen van 'The Runaway/Experience' (10 minuten), 'So Sincere' (11 minuten) en 'Free Hand' (zes minuten) zijn briljant, terwijl afsluiter 'Just the Same' ook in Zweden weer een concertkraker bleek.
Ik ben onder de indruk van deze onverwachte uitgave en volgens de be- richten komt er binnenkort ook een livedocument van de beginjaren van Gentle Giant toen de broers Shulman nog als trio deel uitmaakten van de band. Nieuwsgierig wacht ik af, al was het alleen maar om mijn sentimente- le en nostalgische gevoelens weer te kietelen. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 25)