Wat een week ... CD

BRUFORD BORSTLAP - In Two Minds (2007)


Krachtig duo ...

... Nederlander Michiel Borstlap op keyboards en piano en een van mijn favoriete drummers Bill Bruford. Gaf ik eerder al aandacht aan hun al- bum 'Every Step A Dance, Every Word a Song' uit 2004, nu ligt het in een grappige hoes gestoken 'In Two Minds' voor mij. Een album dat zelfs nog beter bij mij scoort dan eerstgenoemde.
Bruford en Borstlap hebben de afgelopen jaren veel opgetreden. Hun optredens bestaan doorgaans uit improvisatie. Zo ook hier, tijdens concer- ten in Noorwegen en Engeland. Knap om zonder voorafgaande afspraken over toon, tempo en duur al spelende te componeren, te creëren. En dat gaat dit duo uitzonderlijk goed af.
Bruford vergelijkt dit creatieve proces - en dat spreekt mij gezien mijn dagelijks werk zeer aan - met 'The Art of Conversation' tussen mensen. Goede communicatie vereist volgens Bruford "a willingness to listen without prejudice, to contribute and to build on what has gone before, for the enlightenment of all parties. Sometimes the conversation may be becalmed .... and sometimes it will be the raging flood of a breathless diatribe".
Rust en geestdrift, dat zijn inderdaad de uitersten waarbinnen de geïmpro- viseerde jazz(-rock) op 'In Two Minds' zich afspeelt met als meest duide- lijke illustraties het ingetogen en intieme 'Low Tide, Camber Sands' ver- sus het felle, briljante en Weather Report-achtige 'From the Source, We Tumble Headlong'. Daarnaast bevatten opener 'Kinship' en de titelsong naar mijn mening excellente pianothema's die tot de jazzklassiekers zou- den kunnen gaan behoren. De enige niet geïmproviseerde track, hoe- wel ..., is 'All Blues' van Miles Davis dat eveneens met hoge kwaliteit wordt uitgevoerd.

Deze twee muzikanten voelen elkaar perfect aan. Tezamen met hun durf om min of meer blanco het podium op te gaan en te kijken wat er gebeurt, verdient alle lof en resulteert op 'In Two Minds' in uitstekende jazz en jazz-rock. Bruford is gestopt met optreden. Nu blijken dergelijke voornemens bij dit soort muziektijgers nooit erg lang stand te houden. Mocht hij terug- komen op zijn onzinnige schreden - kwestie van tijd - dan graag weer met Borstlap het podium op! Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 13)