Wat een week ... DVD

KING CRIMSON - Eyes Wide Open (2003)

De beelden zijn overbodig maar ...



... de muziek is hoogstaand. Ik ben al niet zo'n muziek-DVD kijker, het verstoort voor mij vaak de illusie, het beeld wat je hebt van je favoriete artiest. Bovendien bekruipt mij doorgaans het gevoel "aardig maar je moet er bij zijn geweest". Hier is echter ook nog sprake van visuele overbodig- heid want er gebeurt niets maar dan ook niets op het podium. Natuurlijk beweegt Mastelotto alle kanten op maar dat is inherent aan drummen. En Belew kan nog weleens rare grimassen tonen en op de gitaar rammen. Maar dat is het dan ook wel. En, van een andere orde, dan heb ik het nog niet eens over de ronduit 'shabby' doosjes waarin die dure DVD's door- gaans hangen.
Nee, het moet de muziek én het perfecte geluid zijn die mij enthousiast maken. Fripp, Gunn, Belew, Mastelotto: wat een perfect ingespeeld viertal. Logisch want het kwartet speelt al jaren met elkaar. Fripp speelt al langer samen met Belew dan dat hij ooit heeft gedaan met ikonen uit het Crimson- archief als Lake, Wetton, McDonald en de gebroeders Giles.
Bovendien maakt de band inventief gebruik van de nieuwste technieken. Dat alleen al maakt King Crimson progressief in alle naden en voegen. Ook compositorisch heeft men nooit stilgestaan. Zo laat deze DVD ook horen. Geen tracks uit de beginjaren maar wel uit de derde en vierde gene- ratie Crimson zoals 'The ConstruKtion of Light', 'Happy With What You Have to Be Happy With', 'Elektrik', 'VROOOM' en 'The Power to Believe', opgenomen in Tokyo (2003, disc 1) en Londen (2000, disc 2) aangevuld met wat improvisaties.
De beelden zijn dus statisch en overbodig. Ik ga de muziek dan ook maar snel branden. De plaatjes kunnen mij gestolen worden. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 44)