SHORTTRACK
Een 'quick scan' van releases







Toby Goodshank - Untitled (2019)

Label Tiny Room Records
Score 4 (out of 5 JoJo's)
                                                                               

    


Dit album van de New Yorkse muzikant en kunstenaar Toby Goodshank is in alle opzichten een curieus, of beter gezegd vreemd album. Het begint al bij de hoes. Nu heb ik een promo ontvangen van Tiny Room Records dus ik weet niet of dat op de officiële release ook zo is, maar de naam van de artiest staat niet vermeld. Wel 'Johnny's Democracy' - de bijbehorende bijna naakte man in dameslingerie is opvallend - en op de achterzijde (of is het de voorzijde) 'Baked Naturals'. En die verwarring geldt ook de uitstekende muziek. Het betreft overigens een album dat al uit 2009 stamt maar nu opnieuw is uitgegeven. 
De muziek schiet alle kanten op van rock naar pop, van blues naar experiment. En toch kent het album synergie, op een of andere manier horen de 10 titelloze tracks bij elkaar. Dat is ook wat mij intrigeert aan dit werkstuk: wat maakt het nu zo goed? Ik zit niet snel zonder woorden maar in dit geval weet ik het niet. De goede stem van Goodshank? De technische vaardigheid? De prima produktie? Of juist de veelzijdigheid? Ik durf het niet te zeggen. Wellicht is dat ook goed. Er blijft iets te raden over. Dat is de mysterieuze, stille kracht van muzieknoten. Laten we die kracht intact houden, niet teveel analyseren en genieten van dit bijzondere album. Een veeldraaier!

The World of Dust - Samsara (2019)

Label Tiny Room Records
Score 4 (out of 5 JoJo's)





Het sympathieke Nederlandse platenlabel Tiny Room Records grossiert in uitgaven van bands en artiesten die, in ieder geval in de progsferen. minder bekend zijn. De review hierboven van een album van Toby Goodshank onderstreept dat nog eens. Aan The World of Dust werd echter al eerder aandacht besteed op ProgLog AFTERglow. Nu dus met het nieuwe album 'Samsara', gevuld met dromerige lo-fi muziek met pop- en prograndjes. 
De muzikale basis van de dertien composities wordt gelegd door de Amerikaan Todd Tobias (o.a. Guided By Voices) waarbij de keyboards en 'soundscapes' domineren. De persoonlijke, melancholische teksten en de zang zijn van Stefan Breuer. Hij heeft een wat vlakke, bijna declamerende manier van zingen die ik in eerste instantie teveel los vond staan van de muziek. Ik weet dat aan de mix. Gaandeweg vielen de compositorische en vocale puzzelstukjes echter toch op hun plaats. Ik stelde mij zelfs de vraag "Had hij dit materiaal op een andere wijze kunnen zingen?". Dat denk ik toch niet. Het gebodene op 'Samsara' lijkt geschikt voor de late avond om op weg te dromen. Anderzijds, o.a. door de persoonlijke verhalen die Breuer vertelt en de 'vragen' die hij stelt over herkenbare onderwerpen des levens, stemt het geheel zeker ook tot nadenken en bevind ik mij per saldo toch weer met beide benen op de grond. Zoals het nu eenmaal met dromen en wakker worden gaat.
Mijn aanvankelijke twijfel over 'Samsara' heeft inmiddels plaats gemaakt voor waardering voor dit bijzondere album. De rust die Breuer zoekt heb ik ook maar genomen en het album de tijd gegeven die het verdient. Een groeibriljantje dus! 

  
Short Track by Harry 'JoJo' de Vries (04-2019)