Wat een week ... CD

YES - Live at The Apollo (2018) 

De tweestrijd  ...


... tussen het zogenaamde 'Yes' met Steve Howe en Alan White en 'Yes featuring oerlid Anderson, Rabin, Wakeman' is met grote voorsprong beslist in het voordeel van de laatsten. Want 'Live at the Apollo' laat dit drietal, aangevuld met Lee Pomeroy (bass) en Louis Molino III (drums), in absolute topvorm horen. Die andere bandversie heb ik dat nog niet horen doen. 
Deze 2CD met een in 2017 in Manchester opgenomen liveregistratie laat veel klassiekers uit de bandhistorie horen (o.a. 'Roundabout', 'I've Seen All Good People', 'Heart of the Sunrise' en 'Owner of a Lonely Heart'). Alle 12 tracks uitgevoerd op topniveau, fris klinkend met een Anderson die zeer goed bij stem is, een wervelende Wakeman en een virtuoze Rabin. Yes klinkt zoals Yes moet klinken. Absoluut hoogtepunt is de uitvoering van 'Awaken'. Een van de beste uitvoeringen die ik ooit heb gehoord! Kippenvel. Minpuntje is dat ik de mix op CD 1 niet altijd even gelukkig vind. Rabin overstemt daardoor soms de toetsen van Wakeman.
Nee, dit gebodene overtreffen Howe en White niet met Geoff Downes op toetsen en hun verder onttakelde band. Ik las ook dat Anderson, Rabin en Wakeman verder gaan met toeren en met een nieuw studioalbum komen in 2019. Ik kan niet wachten. Harry de Vries (wat een week 25)