Wat een week ... CD

GINO VANELLI - Powerful People (1974)

Wat een geweldig concert ...

 

... gaf Gino Vanelli afgelopen vrijdag in De Boerderij in Zoetermeer. Ging ik er, weliswaar fan, toch met enige scepsis naar toe omdat Vanelli zich de laatste keer dat ik hem live zag bediende van easy listening jazz, deze keer was het andere koek.
Vanelli liet een staalkaart horen van zijn oeuvre,
en hoe! Van het sterke album 'Brother to Brother' (1978) speelde hij drie tracks maar er kwamen ook nummers voorbij van o.a. 'Powerful People' (1974), met het stuwende 'People Gotta Move', 'Storm at Sunup' (1975), 'Nightwalker' (1981) en 'Black Cars' (1985). Gezegend met een geweldige band van 7 man, met als blikvangers de excellente gitarist Jay Bird Koder, bassist Damian Erskine en saxofonist Patrick Lamb, Gino die geen erosie op de stem heeft en zingt als in zijn hoogtijdagen, veel spelplezier en bovenal een geweldig geluid dat achter de knoppen verzorgd werd door broer Ross Vanelli. 
Gino Vanelli dirigeerde zijn band en zichzelf tot grote hoogte. Hij zei zelf dat hem weleens gevraagd wordt hoe lang hij nog blijft spelen, hij is toch al 65 jaar, en antwoordt dan "zolang ik nog in mijn jeans pas". Nou, daar hoeft hij zich ook geen zorgen over te maken. Strak lichaam, jonge uitstraling. De vrouwen in mijn gezelschap waren ook daar zeer tevreden over. Een topavond was het. Harry de Vries (wat een week 09)